Afzien van je energiecontract: gebruik de wettelijke bedenktijd

Heb jij spijt van het energiecontract dat je hebt afgesloten? Of wil je afzien van een energiecontract waar je telefonisch of aan de deur ‘ja’ tegen hebt gezegd? Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je toch liever voor een ander energiecontract had gekozen. Lees hier wat je in deze situaties kunt doen!

Wettelijke bedenktijd

Je kunt tijdens de wettelijke bedenktijd bij je nieuwe energieleverancier aangeven dat je spijt hebt van het energiecontract dat je hebt afgesloten. De wettelijke bedenktijd is 14 kalenderdagen (weekenden en feestdagen worden dus meegerekend) en gaat in vanaf het moment dat je de bevestiging van je energieleverancier ontvangt. Krijg je de bevestiging per post, dan geldt de dagtekening als het moment waarop de wettelijke bedenktijd ingaat.

Colportagewet en Wet Verkoop op Afstand

Energiecontracten worden soms ook aan de deur verkocht. Dit wordt ook wel colportage genoemd. De Colportagewet is in het leven geroepen om de consument te beschermen tegen deze verkooppraktijken. Sinds 13 juni 2014 is de wettelijke bedenktijd verlengd naar 14 kalenderdagen. Dezelfde bedenktijd geldt voor verkoop op afstand, bijvoorbeeld telefonisch of via internet.

Binnen 14 kalenderdagen je energiecontract opzeggen

Wil je beroep doen op de wettelijke bedenktijd? Neem dan contact op met je nieuwe energieleverancier. Tegenwoordig kun je via de telefoon of via de e-mail je contract opzeggen. Het belangrijkste is dat je een bevestiging van de annulering ontvangt. In het contract dat je van de leverancier ontvangt staat ook hoe je het contract het makkelijkst kunt annuleren.

Zeg je je energiecontract tijdens je bedenktijd op, dan zorgt de nieuwe leverancier dat alles wordt hersteld naar de oude situatie. Had je al een leverancier? Dan blijft deze leverancier gewoon energie leveren. Had je nog geen energiecontract op dit adres? Let er dan op dat je zo snel mogelijk een nieuw energiecontract afsluit. Je wil natuurlijk niet zonder stroom en gas komen te zitten! Kijk snel even in onze energievergelijker.

Wettelijke bedenktijd al voorbij?

Ben je niet tevreden met je energiecontract en is de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen al verstreken? Bij energiecontracten met een bepaalde looptijd zal je normaal gesproken moeten wachten tot het contract is afgelopen. Het is wel mogelijk om zo’n contract op te zeggen, maar dan zal je waarschijnlijk een opzegvergoeding moeten betalen. Kijk dus altijd goed naar de contractduur als je een energiecontract voor bepaalde tijd afsluit.

Overstappen terwijl je huidige energiecontract nog niet is afgelopen, kan overigens nog steeds wel lonen. Lees er hier meer over . Als je voor een energiecontract voor onbepaalde tijd hebt gekozen, moet je rekening houden met een wettelijke opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Opzeggen van contracten voor onbepaalde tijd is altijd kosteloos.

Zonder toestemming klant geworden

Heb je geen toestemming geven voor een overstap en word overgenomen door een andere leverancier? Neem in dat geval contact op met zowel je nieuwe leverancier (waar je zonder toestemming klant van bent geworden) als je oude leverancier. Het beste kun je daarvoor een aangetekende brief of e-mail versturen, waarin je aangeeft dat je hier geen toestemming voor hebt gegeven. Kom je er niet uit, dien dan eerst een klacht in bij de leverancier. Mocht je met de leverancier niet tot een oplossing komen, dan kun je naar de Geschillencommissie stappen.

Laat ook je huidige leverancier weten dat je geen opdracht hebt gegeven voor de overstap, zodat de levering van energie niet zomaar stopgezet wordt.

Op zoek naar een andere energieleverancier?

Zoek je een nieuwe energieleverancier? Op Energievergelijken.nl vind je binnen een paar simpele stappen een energiedeal die bij jou past. Overstappen duurt maar een paar minuten en je kunt een mooie besparing meepakken. Wil je graag onafhankelijk advies, neem gerust contact op met een van onze energie-experts.

Energie vergelijken doe je op Energievergelijken.nl

Reageer