Onderzoek slimme meter

Bespaart de slimme meter voor geen meter?

Afgelopen week was het volop in het nieuws. De tegenvallende besparing van de slimme meter. Ondertussen is 25% van de Nederlandse huishoudens voorzien van een slimme meters maar de verwachte, of misschien wel de gehoopte, energiebesparing blijft tot nu toe uit. Of wordt hier een te negatief beeld geschetst?

Achtergrond slimme meter

In 2015 werd besloten dat alle huishoudens in Nederland een slimme meter krijgen. Op dit moment heeft 25% van de 7 miljoen huishoudens een exemplaar. Voor het einde van 2020 is elk huishouden een slimme meter aangeboden. Het doel van de overheid is een energiebesparing van 3,5% te behalen. De eerste resultaten van het effect op energiebesparing dankzij de slimme meter zijn nu binnen.

Onderzoek PBL

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) publiceerde een studie waaruit blijkt dat de verwachte energiebesparing van 3,5 procent op dit moment niet hoger is dan 1 procent. In dit onderzoek wordt de verwachting uitgesproken dat huishoudens minder energie gaan gebruiken als ze inzicht krijgen in hun energieverbruik en dan vooral de kosten daarvan.

Oorzaken tegenvallende resultaten

In deze verwachting zitten twee aannames: dat je meer inzicht hebt in je energieverbruik met een slimme meter en dat je minder energie gaat gebruiken als je inzicht hebt in je verbruik (en de kosten).

Want is het wel zo, dat je meer inzicht hebt in je energieverbruik met een slimme meter? De slimme meter blijft namelijk een apparaat in je meterkast. Wanneer je geen gebruik maakt van een in-home display en/of de bijbehorende apps veranderd er niet veel….

Daarbij kun je een in-home display installeren waarvan er talloze op de markt zijn. Deze moet je dan wel zelf aanschaffen. En vervolgens moet je zelf actie ondernemen op de resultaten die je ziet. Dat zijn dus best een aantal stappen voordat je resultaat ziet.

Feit: 15% van de 1,8 miljoen huishoudens die tot nu toe over een slimme meter beschikken, hebben zelf geïnvesteerd in een in-home display. Dat is 3,7% van alle huishoudens in Nederland.

Tegengeluid

Na de publicatie van het PBL kwam er direct een tegengeluid. Zo schreef Energiebusiness.nl een artikel over bedrijven die hun klanten gebruik laten maken van de slimme meter. Deze zijn een stuk minder negatief. Volgens dit artikel heeft de slimme meter een aanloop nodig en moeten mensen vooral gemotiveerd worden.

Jan Willem Zwang van Greencrowd is ook positief over de eerste resultaten van de slimme meter. Volgens hem moeten de cijfers alleen beter worden geïnterpreteerd.

Hij heeft hiervoor een rekensom bedacht die je kunt teruglezen in dit artikel op FluxEnergie.

Ook hamert Zwang op het inzicht door middel van displays en geeft de overheid de tip mee om alsnog een subsidie op de aanschaf hiervan te geven. Dit zou zich zeker terugverdienen.

Het PBL pleit tot slot voor experimenteren onder groepen huishoudens met verschillende energieverbruiksmanagers. Het aanbod is op dit moment erg groot. Zie bijvoorbeeld de website van de Energieverbuiksmanagers. Er wordt dan getest welke energieverbruiksmanagers het grootste energiebesparende effect hebben. Hier kan dan weer actie op ondernomen worden.

Bespaart de slimme meter dan wel?

We zijn er benieuwd naar jouw mening maar ook naar je ervaringen. Heb je al een slimme meter? Maak je gebruik van een display? Verandert jouw gedrag hierdoor?

Laat het ons weten in je reactie!

Reageer

5 reacties

  1. PeterN

    Wij hebben zo’n ding. geen ‘in-house display’ of een app of zo. Ook niet van plan daar in te investeren, waarom zou ik?
    Als mijn verbruik omlaag gaat verhoogt de regering de belasting dus ben ik net zo veel geld kwijt. Dan heb ik het liever een beetje rustig en geef mijn geld aan andere dingen uit. Zou er een lief ding voor over hebben om zo’n oude draaischijfmeter te hebben. Als straks de salderingsregeling voor mensen met zonne panelen zoals ik, wordt afgeschaft heb je daar geen last van. Zo nu ook nooit meer geld uitgeven voor zonnepanelen.
    Helemaal triest is het als je ziet dat huishoudens 25% van de energie in NL gebruiken maar wél 75% van de energiebelasting betalen. Bij bedrijven is dat dus net andersom.

  2. KeesM

    Het gebruiken van een slimme meter gaat, bij iedereen die er open voor staat, minder verbruik opleveren. Zolang mensen denken dat dat ding alleen bedoeld is om “big brother is watching you” doeleinden te steunen gaat dat inderdaad niet werken. Op onzinnige argumenten worden slimme meters afgedaan als “moet je vooral niet willen”, van privacy tot aan gevaarlijke straling… Het hoeft ook niet duur te zijn, er zijn genoeg gratis of goedkope methodes om de gegevens van de slimme meter via een online systeem in te zien. Met behulp van goedkope hardware kun je live meekijken met je gebruik, elektriciteit werkelijk op dat moment, gas 1 keer per uur. Op het moment dat je kunt zien dat je afzuigkap 2000 watt per uur trekt krijg je al snel de neiging het ding wat later aan te zetten en wat eerder uit. Door je nachtelijke verbruik te monitoren kun je zelfs zien dat het tijd is om de vriezer weer eens te ontdooien. Het gaat ook een beetje een sport worden op een gegeven moment, waar kan ik nog meer de scores verbeteren. Mede door het in gebruik nemen van zonnepanelen en die slimme meter ben ik meer op dat soort zaken gaan letten. En vooral door het inzicht wat ik kreeg, door wel gebruik van de geboden functionaliteit te maken, is het verbruik drastisch naar beneden. Aangeschaft op een gemiddeld verbruik van 7,8 KWh is dat na 4 jaar 4,5 KWH, het 3e jaar hielden wij 1000 KWH over en dat is gaan leiden tot een gasbesparing van 600 M3 want het douchewater komt nu uit een elektrische boiler in plaats van de combiketel. Afschrijving op die boiler was 1 jaar en 3 maanden, en na nog 1 jaar is het plaatsen door het installatiebedrijf ook door die besparing op gas betaald.

  3. J v Harn

    Het enige waar hij op bespaard,Is op de meteropnemer verder op niks.
    Hij wordt wel duurder dat er mensen bezig zijn met het aflezen van de meter op afstand en daar wordt het heel hoge tarief voor geteld.Deze vernieuwing is niet voor de gebruiker,Maar voor de aanbieder!!!!!

  4. A.van der Welle

    Oude of nieuwe meter het maakt niets uit in in besparingen. Die gaan niet vanzelf.
    Welke meter je ook hebt, je moet gewoon zelf nadenken waar je op kunt besparen.
    Bijvoorbeeld een tijdklok op je keukenboiler (elec) uitzetten in de nacht.
    PC en TV op uitschakelbare contactdoos aansluiten. Niet kijken dan uit.
    Meer dubbelglas meer isoleren. Dus doen! i.pl.v. naar je nieuwe meter kijken.

  5. Jan Hager

    Heb nu bijna 2 jaar de slimme meters. Gas en stroom.De oude (domme meters) zijn net zo slim
    als de nieuwe.Het verbruik blijft precies hetzelfde.Elke eerste dag van de nieuwe Maand kijk ik even naar de meterstanden.Als het verbruik ineens fors hoger zou zijn trek ik aan de bel.Het enigste (voordeel) van de slimme meter is dat ik geen meterstanden meer hoef door te geven.En besparen kan door minder hard te stoken.En een display is helemaal onzin.Is alleen goed voor de verkopers.Een display remt de meters beslist niet af.Besparen? Ga lekker in de kou zitten.