Borg

Borg bij betalingsachterstand of schulden

Als je in het verleden een betalingsachterstand of schulden hebt gehad, kan het voorkomen dat bij een overstap naar een andere energieleverancier een borg gevraagd wordt. Iedere leverancier heeft hiervoor een eigen beleid. Er worden uiteenlopende borgbetalingen gevraagd aan nieuwe klanten. De hoogte van de borg varieert en kan in sommige gevallen oplopen tot €1.000.

Hoogte borg per energieleverancier

De volgende energieleveranciers hebben de hoogte van de borg doorgegeven aan het televisieprogramma Kassa:

LET OP: deze borgbedragen zijn mogelijk niet actueel.

** Het verwachte energieverbruik wordt bepaald door EDSN.

Borg als (potentiële) wanbetaler

De meeste energieleveranciers schakelen voor onderzoeksbureau’s in om te achterhalen of een nieuwe klant een potentiële wanbetaler is of kan worden. Word je als wanbetaler gezien,  dan betaal je een borg die voor bij elke energieleverancier verschilt in hoogte.

Reacties op borg betalingen

Zowel critici als energieleveranciers hebben gereageerd in en op de uitzending van Kassa over de borg. Joke de Cock van branchevereniging schuldhulpverleners (NVVK) vindt een borg van bijvoorbeeld €1000,- te hoog. “Hoe kun je nou €1000,- vragen aan mensen die al schulden hebben?” Bij wet is besloten dat een energieleverancier geen enkele klant mag weigeren. Joke de Cock vindt de torenhoge borgsommen ook een vorm van afwijzen. Het zou dus niet moeten kunnen.

Nadja Jungmann, lector schulden en incasso aan de Hogeschool Utrecht, snapt wel dat energieleverancier een borg eisen aan wanbetalers. “De hoogte van de bedragen zijn alleen absurd hoog,” aldus Jungmann. “Een borg van maximaal één of twee maandtermijnen is veel redelijker om te vragen. Los daarvan moeten energieleveranciers het ook al incalculeren. In de supermarkt is de diefstal ook al in de prijs verrekend. Dit zou in de energiebranche ook best zo kunnen zijn.”

Ook in de uitzending was Sjef Peeraer, directeur van BudgetEnergie, om het een en ander te verduidelijken. BugdetEnergie vraagt €800,- borg aan een (potentiële) wanbetaler. Peeraer legt uit dat energieleveranciers minstens zes maanden aan klanten verbonden zijn. Wanneer er in die zes maanden geen geld binnenkomt van een klant kost dat Budget Energie al gauw €800,-. “Wij kunnen het ons, als nieuwkomer in de markt, niet veroorloven om klanten aan te nemen die niet betalen. Als prijsvechter willen we de prijs zo laag mogelijk houden. Vandaar dat we €800 borg vragen.”

Mogelijk onderzoek NMa

Omdat de borg in sommige gevallen hoog te noemen is, zou er sprake kunnen zijn van indirecte afwijzing van klanten door energieleveranciers. Om te onderzoeken of de borgsommen rechtsgeldig zijn, moet de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) daarvoor signalen krijgen van consumenten. Tot nog toe zijn er niet voldoende signalen ontvangen om een onderzoek in te stellen.

Kredietcheck

Uit het onderzoek van Kassa is gebleken dat de meeste energieleveranciers onderzoeksbureaus inschakelen voor het verkrijgen van informatie over wanbetalers en faillissementen. De kritiek op deze bureaus is dat ze vaak oude data hebben en verder niet weten in hoeverre iemand met schulden deze al heeft afbetaald. Vaak zijn mensen ook al bezig met het aflossen van schulden. Het zou dus kunnen voorkomen dat consumenten een onnodig hoge borg moeten betalen.

Reageer

39 reacties

  1. Kain

    Ik ben inmiddels 2,5 jaar uit de sanering maar betaal de laatste 5 jaar al mijn vaste lasten zonder problemen.

    Wilde dit jaar overstappen naar Oxxio en vervolgens kreeg ik te horen of ik even 400 euro borg wou betalen.

    Dacht het even niet!!

    Echt wat een klote land! Als je eenmaal een stempel hebt en je alles opgelost hebt blijf je die stempel dus gewoon houden.

  2. J. van Zijl

    Dankzij die fantastisch functionerende belasting dienst, heb ik twee en een half jaar geen toeslagen ontvangen, terwijl wij leven met een bestaansminimum. Dat heeft ons ca. € 10.000,– gekost, waardoor ik aan bepaalde verplichtingen niet kon voldoen. Met name Delta et Middelburg. Ze weten , dat ik nog ca. € 700,– te goed heb. Ik heb alle bewijzen getoond, maar zij kunnen het niet vinden, dus krijg ik mijn te veel betaalde geld niet terug. Door bovengenoemde omstandigheden kon ik de € 16,– per maand aan watergeld niet betalen. Ik heb ze verteld, dat dit afgetrokken moet worden van mijn teveel betaalde geld. Daar heeft dit doortrapt gemene bedrijf geen boodschap aan. Ik hen nu mijn termijnen betaald, maar niet de extra kosten, die ik te danken heb aan de belasting dienst. Ze dreigen mij nu af te sluiten van het water. Ik was al de dupe door die belasting dienst en word nu opnieuw gedupeerd door Delta.

  3. Kate krap bij kas

    Schandalig hoe energiemaatschappijen strategieen gebruiken om hun zakken te vullen.Nu jagen ze de klant op onnodig hoge kosten door hoge rentes en boetes via incassobureau ,zoals DAS. Onze pech is gekomen door bemoeienis van de Bank en Extreem hoge verkeersboete (250.00 voor 27 km te hard rijden). Natuurlijk is het reeel je schulden te voldoen en rekeningen te betalen. Maar die Wurgmethodiek die ze hier kennen….Blaaaaahhhhhhhhhhhhh

  4. Ikke

    Nieuw huis gekocht, dus energie aanvragen. Blijkt dat ik in mei dit jaar met een incassobureau te maken zou hebben gehad. Weet nergens van. Blijkt te gaan om een Vodafone abo. Staat op mijn naam maar wordt afgeschreven van iemand anders rekening. Deze heeft een keer niet doorgehad dat de rekening niet afgeschreven kon worden, heeft daar een sms over ontvangen en is alsnog betaald. Echter hebben ze al wel ALVAST een incassobureau op de hoogte gesteld dus ik sta daar nu bekend.
    Er wordt nu een borg gevraagd om energie bij hen te kunnen krijgen, nah tot daaraan toe. Maar dan nu? Wanneer krijg ik die borg terug? Of wordt soms het maandtermijn van die borg afgehaald?

  5. Marie

    Als ik mijn energie niet fatsoenlijk kan betalen met elke keer incassokosten erbij
    Dan kan ik al helemaal geen borg betalen toch??
    2 termijn bij eneco niet betaalt ,van 250 euro is het 370 geworden ??????
    Duhhhhhh overstappen kan niet want ik ben dan wanbetaler ???
    Gelijk n dikke stempel op je voorhoofd bammm
    Sorry hoor waar gaat nederland naartoe?? Met de helft bij schuldsaneringen ,bijstand,werkloos

  6. j verhoeven

    ik word afgesloten door een achterstand van 75 euro. waar gaat dit over? ik vind dit grenzen aan oplichting.

    • Noëlle Visser

      Die ervaring heb ik ook. 2 maanden achterstand te betalen van het vòòrschot, waarvan 1 maand de maand vooruit, dus in feite 1 maand achterstand. Plus een aantal aanmaankosten van in totaal 100 euro. Alles in één keer betaald. Maar toch € 600 euro borg gevraagd bij Energiedirect. Ik heb 2 jaar geleden al een keer borg betaald, en nu willen ze datzelfde bedrag nog een keer ontvangen!!! Rente vangen voor mijn geld (is € 1.200) gedurende minstens 3 jaar, want pas na 3 jaar ‘keurige betaling’ kun je de borg terugvragen. Dit is 100% diefstal. Wanneer komt de politiek in actie???

  7. ik loop me al twee dagen op te winden, doordat ik een minimum inkomen heb ben ik bijna verplicht een betalingsregeling te treffen wanneer blijkt dat mijn energie rekening te hoog is. daar word bij de nuon 5 euro per termijn gerekend, ik betaal het bedrag in vijf keer, dus komt er een bedrag van 25 euro bij. is dit bij alle energiebedrijven of enkel bij nuon?

    • Dit zou ik eerlijk gezegd niet precies weten. Je zou hiervoor eens contact op kunnen nemen met één van de goedkopere leveranciers op https://www.energievergelijken.nl. EnergieFlex zou een uitkomst voor je kunnen zijn. Je zou eens contact op kunnen nemen met hum klantenservice om te vragen hoe ze hier mee omgaan.

      • veronique

        ik heb vanmorgen met flexcontact gehad die zijn helemaal slim72.60voor een kastje
        59.00 weet ik veel waar voor
        350.00 waarborgsom
        eerst481.60 betalen dan word je direct aangeloten heb ook minimum en morgen word ik afgeloten
        was eerst bij essent 1 maand telaat of ik effe als ik klant wil blijven 600.00 euro waarborgsom moet betalen ,

    • Diane

      Beste Irene

      Alleen bij nuon en famed zover ik weet die doen niks gratis.

  8. aa smit

    hallo wie kan me helpen zin s gister is mijn contract beëindigt van Essent nu moet ik of 600 borgsom betalen of ander leverancier en bel ik een andere leverancier en die zeggen gewoon dom weg ja je moet eerst 800 euro betalen en dan kunt u pas een contract bij ons nemen

    ik begrijp er niks van hoe kan dit en wat te doen heb nog 10 dagen voor dat ik helemaal gesloten word van gas en electies

    • Excuses voor de late reactie. EnergieFlex zou voor jou een uitkomst zijn, ook al dien je daar ook een borg te betalen, zoals in het blogbericht te lezen is. Ze kunnen het wel snel voor je in orde maken. Bel me gerust eens op 088 1100 888 voor meet uitleg rondom je situatie.

  9. ad

    Ik ben klant geweest bij nle heb en borg van 180 euro moeten betalen ben na 1 jaar weer overgestapt naar nuon hoe krijg ik dat borg
    weer terug

    • Als je bij NLE aan al je betalingsverplichtingen hebt voldaan, dan heb je gewoon recht op terugbetaling van de borg. Je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice van NLE

    • sofia

      Hallo wat is je ervaring met nle ? Ik ben starter ben wel benieuwd .. ad?

  10. H Bosman

    Ik ben nog vergeten om te vermelden bij welke energei maatschappij dat was. ESSENT. Henk Bosman.

  11. H Bosman

    Ik heb een tijd lang problemen gehad met de betaling van mijn energie rekening. Toen ik weer wat beter in de slappe was zat, heb ik het verschuldigde bedrag in een keer overgemaakt. Er werd echter ook een waarborgsom van €650 in rekening gebracht, anders zou ik worden afgesloten van gas en electra. Dit wilde ik natuurlijk voorkomen en heb de €650 betaald. Dat geld zie ik natuurlijk nooit meer terug. Ik weet dat ik onjuist gehandeld heb met mijn betalingstermijnen maar €650 vind ik wel een behoorlijk bedrag. Beetje uitbuiterij.
    Henk Bosman

  12. W Bakker

    Effen voor iedereen die om een borg word gevraagt Esent rekend geen borg. En het kan binnen een dag worden geregeld. Petje af voor Essent, er zijn thoch normale mensen op de wereld en niet alleen maar graaiers. Heel goed Essent super des te meer klanten.Hoop ook dat dat het zo blijft.Dan word je groot en niet met graaien en oplichting.

    • Monique

      Essent rekent wel degelijk borg.
      Heb al een betalingsregeling lopen die ik al een jaar netjes na kom. na een poos bij moeders in huis gewoon de hebben nu weer op mijzelf. Nu willen ze € 750.- borg als ik weer aangesloten wil worden.
      Met een bijstandsuitkering lukt dat natuurlijk nooit. Vraag me af waar dat dan weg moet komen.

    • gerda

      onzin essent rekend wel en boete had achterstand van een maand waar hun zijden dat ze een mail gestuurd hadden nooid mail gehad.om klant te blijven 600 euro waarborfgsom zijn gewoon oplichters

  13. W Bakker

    A Smit Esent kost jou niets geen borg gelijk aanmelden online kost je niets zeg dat het met spoed moet is het binnen een dag geregeld succes.

  14. W Bakker

    Energie direct leverd bijna en jaar binnen de borg de rest kunnen ze niet van de rekening afschrijven dus achterstand en gelijk afsluiting. Tegen die mensen kun je niet praten offfffffffffff je moet misschien in verweghistan wonen en hun taal begrijpen 20 euro beltegoed maar toch afgesloten hadden ze al geregeld voor ik de brief kreeg. Kortom kreeg eerder afschuiting als hun brief. Oke per telefoon is ook niet met de mensen hnmm te praten ookal zeg je het achterstallig te goed direct te storten noway afgesloten kon praten als brugman .afgesloten binnen 1 jaar maar mijn borg van 1000,00 euro waar blijft die = kijk als hun verzaken om afteschrijven waar blijft dan de burger, er stond geld op de rekening. Mijn salaris was binnen dus ze hadden kunnen afschrijven, maar nee als burger mag je vechten de schoften. Maar ik wil mijn 1000,00 plus renten van meer dan een jaar terug, als iemand weet hoe graag.

  15. W Bakker

    Wil mij borg terug a 1000,00 euro Ben na 1 jaar opgelicht. Je word er voor het jaar afloopt uit gegooid. Nu wil ik het geld terug, zo snel als mogelijk .hoe

    • Jana

      Deurwaarder inschakelen mevrouw bakker dan zijn ze zo genezen doen ze bij ons ook wel die etters succes.

  16. bW Bakker

    Ik had een deal met Energie directr 1000,00 euro borg betaald, afgelopen september door hun beeindigde naar 1 jaar. Wegens de maatschappij en het kontract wegens achterstand, wat achterstand ze konden maandlijks afschrijven. Maar effen niet gedaan. Goed eind afrekening geschat 62,00 toe betaald. Maar nog mijn borg van 1000,00 euro niet terug. Gebeld ja word binnen 6 weken verreken en terug gestord, mooi niet. Moet ik nu een deurwaardrer in schakelen om het geld terug tekrijgen .De schoften niets ander als van de burgers stelen dat kunnen ze.

  17. A.Smit

    Ook ik heb een nieuwe provider nodig voor aanstaande dinsdag Nu had ik mij aangemeld bij de Eon en die vertelde mij dat ik een borg van 450 euro moet betalen. Maar dat heb ik momenteel niet. Wat kan ik nu het beste doen?

    • W Bakker

      Esent kost niets gelijk online aanmelden. Vraagt geen borg. Heb ik ook gedaan zat in het zelfde schuitje. Naar Energie direcht a 1000,00m euro Heb ze nog niet terug. Dus online gelijk aanmelden bij esent kljk maar effen wie geen borg vraagt online. esent nu niet meer na kassa.Je betaalds iets meer zowat maar geen borg die je nimmer terug krijgt en je kan het verbruik aan passen. Tot nu toe geen kwaad woord over esent ze schrijven netjes optijd af. Dus als je hoogzit kies essent geen borg.Binnen 1 dag is alles geregeld had ik ook petje af voor hun dat krijg je bij niemand SUPER.

  18. john amelo

    Ik heb vorig jaar een borg betaald aan oxxio van €500. Er was mij verteld dat ik dit bedrag terug zou krijgen bij de jaarafrekening. Nu na een jaar krijg ik de jaarafrekening van gas waaruit blijkt dat ik ondanks mijn voorschot betalingen het hele jaar door toch nog te weinig heb betaald, waardoor een bedrag open stond vanvan 595euro. Op de eind afrekening van de stroom staat dat ik te veel heb betaald voor stroom, en dat ik hiervoor een bedrag terug zou krijgen van 441euro. Nadat ik gesproken had met de klantenservice is mij verteld de de bedragen met elkaar verrekend kunnen worden, en het restand zou ik moeten betalen,maar het borg bedrag krijg ik terug als ik stop als klant van oxxio.

    • Ja, wij horen dat vaker. Ik vind dat zelf niet heel fair: je hebt aangetoond gewoon te betalen voor je energie, dan vind ik ook dat ze na een jaar de borg moeten terugbetalen. Leveranciers mogen dat zelf bepalen. Het enige dat je kan doen is dan veranderen van energieleverancier! Bij een nieuwe zal je waarschijnlijk geen borg hoeven te betalen, en dan krijg je de borg van Oxxio gewoon weer terug. 500 euro is veel geld!

  19. Lisette

    Ik ben al ruim 2 jaar klant bij de Nederlandse Energiemaatschappij en heb 2 jaar geleden ook een borg betaald van €180,00. Maar mijn vraag is dan wanneer krijg je ooit de borg terug? Of wanneer word deze borg verrekend en waarmee? Ik snap best dat ze op deze manier wanbetalers voor willen zijn maar ik ben zoals ik al zei 2 jaar klant zonder ooit een enkele maand achterstand te hebben gehad. Als ik dus voor derest van mijn leven beslist om bij de Nederlandse Energiemaatschappij te blijven zou dit betekenen dat ik nooit mijn borg meer terug krijg. Dit is toch niet normaal??

    Ik heb de vraag ook gesteld aan de NLE maar hun antwoord was dat je “je borg pas terugkrijgt als je overstapt naar een andere energiemaatschappij”. Ik zit sterk te denken om dus over te stappen want ik vind dit een bepaalde manier van geldverduisteren…

    • Het ligt een beetje aan het beleid dat ze voeren, maar ik vind het zelf logisch dat ze na een jaar gewoon de borg met je verrekenen. Je hebt alles keurig betaald, dus dan zou je gewoon verwachten dat ze dat doen. Doen ze dat niet dan zou ik inderdaad gewoon overstappen. Het geld komt jou uiteindelijk gewoon toe!

  20. Ben

    Om de een of andere reden die mij nog steeds niet duidelijk is werd mijn energie afgesloten. Ik kreeg van te voren geen brief of aanmaning terwijl de energieleverancier nadat mijn energie werd afgesloten mij vertelde dat ze dit wel hadden gedaan. Ook zou ik teveel verbruikt hebben wat niet het geval was. Om een lang verhaal kort te maken heb ik contact opgenomen met energie-afgesloten.nl en zij hebben mij heel netjes geholpen. Pas toen kreeg ik antwoorden op mijn vragen. Mijn energie werd weer aangesloten en achteraf bleek dat zij mij met iemand anders hadden verwisseld.

  21. anoniem

    Essent is een rotbedrijf, wij hadden een week te laat de betalingsregeling betaald en ze hebben er een hele rechtzaak van gemaakt, terwijl ik gewoon netjes mijn maandbedrag betaalde..ik ben er mee gestopt er tegen in te gaan..want hun krijgen toch hun gelijk met hun moeilijke woorden termen..

  22. Oudshoorn

    eneco heeft hun contract met mij opgezegd…. Ze hebben mij een kleine maand geleden een brief gestuurd, voor 4 april 2012 betalen…. 4 april 2012? De brief is ook gedateerd in 2012…. Ik ging ervanuit dat er een oude brief per abuis opnieuw verstuurd is…..
    Na telefonisch contact geen enkele medewerking. 1 maand achterstand zou ik hebben…. Dus betalen en ook ff 400€ borg neertellen!

    Eneco bedankt! ik bedank voor jullie fijne medewerking en service!

  23. Melania

    ik heb de maand april open staan en ik moet 600 euro borg betalen voor een nieuw contract ik heb de facturen op hun pagina staan en na gekeken er sta de mnd april open en een regeling kan niet getroffen worden dus je moet na een ander en die vragen net 1000 euro als ik dat kon betalen die borg stond ik geen maand achter

  24. Ben die uitbuiters zat!

    21/4/134
    Essent wil een borg van 300 euro en de verplichting dat ik binnen 28 dgn. een nieuwe contract dien te sluiten, terwijl ik slechts 1 maand (april (2013) nog niet heb betaald wegens een geschil met essent, deze hebben n.l. betaalde bedragen geretourneerd waardoor ik ineens niet zou hebben betaald.

    Op een schrijven dit uit te zoeken en een overzicht betaalde bedragen te verstrekken reageren ze niet.

    Volgens mij willen ze met dat nieuwe contract afdwingen dat ik alsnog een slimme meter laat plaatsen.

    Kortom gewoon het zoveelste kut bedrijf.

    • Jana

      Hier hetzelfde anoniem door die essent in de shit geraakt kreeg een mooie aanbieding,heb helse spijt ervan want nu dreig ik te worden afgesloten omdat ik een oude betaling´s regeling niet was nagekomen met die lui zijn niet te praten als ik weer wordt bedreigd door hun doe ik aangiften.
      Ga morgen op zoek naar een andere leverancier tis nu weekend dan is er ook nooit niemand te bereiken,die slimme meter komt er hier dus nooit in.
      Dat weet ik wel ja essent nou eerlijk bij hun dus nooit meer zal blij zijn als het morgen vroeg is.