Een dubbele incasso na overstap. Wat nu?

Twee energierekeningen betalen in 1 maand na een overstap? Hoe zit dat?

Door de verschillende incassomomenten van energieleveranciers lijkt het alsof je dubbel betaalt. Wij leggen uit hoe dit komt en wat je het beste kunt doen.

De overstap van energieleverancier heeft enkele weken tijd nodig om administratief verwerkt te worden. Dit wordt automatisch in orde gemaakt door je nieuwe energieleverancier en onze klantenservice. Zo zorgt onze klantenservice er bijvoorbeeld voor dat je een bevestiging krijgt van de afgesproken tarieven en zorgt je nieuwe energieleverancier ervoor dat je oude energiecontract wordt opgezegd.

Mijn energierekening is dubbel geïncasseerd

Misschien is het zo dat je energierekening eerst altijd vooraf werd afgeschreven door de oude energieleverancier en dat je over dezelfde maand, achteraf wordt belast door de nieuwe energieleverancier. Dan betaal je die maand dus twee keer. Dat kan voorkomen…

Dat is in eerste instantie vervelend maar probeer deze incasso niet direct te storneren. De administratieve verwerking heeft namelijk wat tijd nodig. Je oude leverancier moet eerst de datum ontvangen tot wanneer hij jou mag belasten. Houd in je achterhoofd dat je toch altijd betaalt voor wat je hebt verbruikt. Heb je dus een halve, of een hele maand teveel betaald aan je oude leverancier, dan zie je dat op je eindnota weer terug.

Je termijn bedrag is immers altijd een schatting van je daadwerkelijke verbruik. Omdat je bij een overstap je meterstanden moet doorgeven betaal je uiteindelijk altijd voor wat je hebt verbruikt.

Laat het geld dan ook niet terugboeken door je bank, hierdoor loop je alleen maar risico op een boete van je energieleverancier. Check wel goed de eindafrekening van je oude energieleverancier. Deze krijg je ongeveer zes weken nadat je bent overgestapt.

Is jouw energierekening dubbel geïncasseerd en heb je hier vragen over? Neem dan contact op met je oude energieleverancier.

Wanneer incasseert mijn energieleverancier?

Om het voor jou duidelijk te hebben wanneer welke energieleverancier incasseert hebben we een overzicht gemaakt zodat je weet wat je kunt verwachten. Bij twee leveranciers (Engie en Windunie) konden we deze gegevens niet achterhalen. Ook niet na telefonisch contact.

Incassomomenten energieleveranciers

Incassomomenten energieleveranciers

Reageer

2 reacties

  1. Szabolcs David

    Dear energievergelijken.nl,

    Last year november I changed my provider from NLE to pure energie. With NLE I had a 1 year contract from 2016 november to 2017 november and after that continued with pure energie with a 2 year contract.
    I made all the changes via your website, but despite this NLE still take incaso (14 eur / m) from me, even tho I supposedly do not have a contract with them, but only with pure energie. So right now, I pay twice for the energie I use (I do not use gas at all).

    Could you please look into this matter?

    Kind regards,
    Szabolcs David
    Utrecht, 3582JX

    • Marije

      Dear David,

      Thank you for your message. My collegue will contact you (via e-mail) about this matter.

      Best regards,
      Marije – Energievergelijken.nl