Energieleveranciers bereiden zich voor op de toekomst

Energieleveranciers bereiden zich voor op de toekomst met extra diensten

De concurrentie op de energiemarkt is groot en steeds meer consumenten beseffen dat overstappen van energieleverancier veel geld bespaart. Voor energieleveranciers is het dus vechten om klanten te behouden en om nieuwe klanten aan te trekken. Sommige leveranciers kiezen ervoor om zich te onderscheiden, door bijvoorbeeld volledig groene energie aan te bieden of hun takenpakket uit te breiden. Ze richten zij zich niet alleen meer op de productie, inkoop en verkoop van energie, maar bieden ook extra diensten aan.

Voor de klantenbinding en ambities

Het voordeel van diensten aanbieden is dat het de energieleveranciers een kans geeft om klanten aan zich te binden en die voor langere tijd als klanten te behouden. Een goed voorbeeld is Essent. Deze week kwam het bedrijf met het online platform ‘ZoOpgelost’. Op deze website kun je op zoek naar een klusjesman voor je huis. Dus heb je te maken met een lekkende kraan, moet er een plafond geschilderd worden of is je douche verstopt? Via de klusdienst van Essent regel je zo een mannetje. Hiervoor werkt Essent samen met Mainplus, een bedrijf dat deze diensten al levert aan consumenten. ZoOpgelost past volledig in de keuze van Essent zes jaar geleden om niet verder te gaan als energieleverancier, maar als energiedienstverlener. Het bedrijf volgt nu een strategie waarbij ‘wooncomfort’ voorop staat. Ze willen het comfort van hun klanten in huis verbeteren met bijvoorbeeld een slimme thermostaat en te helpen bij isolatie.

Ook Vandebron breidt zijn werkzaamheden uit. Het bedrijf was al vernieuwend doordat ze de koppeling maakten tussen de boeren met windmolens in hun weiland en de eindverbruiker, maar nu begeven ze zich ook op het gebied van de elektrische auto. Met hun dienst Slim Laden wordt het aanbod van en de vraag naar duurzame energie goed op elkaar afgestemd. Je elektrische auto wordt bijvoorbeeld opgeladen om 11 uur ’s avonds als de vraag naar energie laag is en niet om 6 uur ’s avonds wanneer we met z’n allen veel energie verbruiken. De ambitie van Vandebron is duurzame energie op elk moment van de dag zodat kolencentrales niet meer hoeven bij te springen. De groene energieleverancier doet het niet alleen, onder andere MisterGreen Electric Lease is erbij betrokken.

Wat doen andere energieleveranciers aan klantenbinding?

Wat doen andere leveranciers om klanten aan zich te binden? Waar Essent zich richt op wooncomfort, kiest Nuon ervoor om hun huidige klanten te belonen met ‘Nuon Blijven Loont’. Hoe langer je klant bij ze bent, hoe hoger de korting is die je op de energietarieven krijgt en die kan oplopen tot 25 procent. Of je krijgt een gratis product als je een energiecontract afsluit, zoals slimme thermostaat Toon van Eneco bijvoorbeeld. Alhoewel, gratis? Dat valt nog te betwisten, want vaak zijn de kosten voor het gekregen product verwerkt in je energiekosten.

Overleven van de energietransitie

Er is nog een reden voor energieleveranciers om ook diensten aan te bieden: de transitie naar duurzame energie. In een rapport van ABN Amro werd zelfs sterk geadviseerd om je als energieleverancier ook te richten op diensten, omdat de huidige manier waarop leveranciers werken onder druk staat. Stel dat je als energieleverancier alleen energie verkoopt, maar we over tien jaar allemaal ons eigen energie opwekken met zonnepanelen. Of gekoppeld zijn aan een buurtbatterij en de tussenkomst van een energieleverancier niet meer nodig is, dan krijg je het als energieleverancier knap lastig. Essent speelt dus goed in op die verandering door de grenzen te verleggen met ‘ZoOpgelost’.

Overstappen blijft voordeliger

Alhoewel de ontwikkelingen van energieleveranciers om klanten te binden positief zijn, bespaar je toch het meeste met jaarlijks energie vergelijken en over te stappen. Dat komt met name door de welkomstkorting die je als nieuwe klant krijgt waardoor je gemiddeld €350,- bespaart. Dit levert je doorgaans meer op dan wanneer je verlengt bij je huidige energieleverancier.

Wat heeft jouw voorkeur?

Wat heeft jouw voorkeur: elk jaar overstappen voor het goedkoopste energiecontract of klant blijven bij je huidige energieleverancier omdat goede, zij extra diensten aanbieden? Laat het ons weten!

Reageer

1 reactie

  1. Joh de Hoop

    Elk jaar overstappen bij de goedkoopste en er op letten hoe hoog de leveringskosten zijn, daar zit de bonus in verborgen!! En veel zonnecollectoren kopen en na 2020 een paar extra gebruikte auto accu’s aanschaffen voor de opslag van je eigen energie!!!!