Onderzoek slimme meter

Onderzoek: deel slimme meters registreert onjuist verbruik

Een onderzoek van Universiteit Twente en Hogeschool van Amsterdam heeft uitgewezen dat een deel van de slimme meters niet naar behoren werkt en zelfs bijna tot zes keer een te hoog verbruik kan aangeven. In dit blog alle feiten op een rij en wat je kan doen als je vermoedt dat jouw meter niet het juiste energieverbruik registreert.

Onderzoek naar werking slimme meters

Er gaan al langer geruchten dat niet alle slimme meters juist werken en een te hoog verbruik zouden kunnen registreren. Reden genoeg voor Frank Leferink, hoogleraar Electromagnetic Compatibility aan de Universiteit van Twente en Cees Keyer en Anton Melentjev van de Hogeschool van Amsterdam om een onderzoek te doen naar de werking van de energiemeters. In totaal hebben ze negen verschillende meters onder de loep genomen en aan tests onderworpen. Volgens de onderzoekers zou het gaan om slimme meters die tussen 2004 en 2014 zijn gemaakt.

De resultaten

Van de negen meters die aan tests onderworpen zijn, zijn er vijf die onjuiste waardes aangaven. Het stroomverbruik kon tot wel 582 procent hoger uitvallen in bepaalde situaties. Daarnaast was het zo dat bij twee slimme meters de waardes juist 30 procent lager uitvielen. In totaal gaat het naar schatting om zo’n 850.000 huishoudens die mogelijk een slimme meter hebben die niet de juiste waardes meet. Volgens de onderzoekers reageren de slimme meters niet goed op uiteenlopende moderne stroomverbruikers, zoals LED-lampen, opladers voor mobiele telefoons en elektrische auto’s. Leferink: “De energiemeters die we onderzochten voldoen aan alle wettelijke eisen en zijn gecertificeerd. In de eisen wordt echter onvoldoende rekening gehouden met die moderne schakelende apparaten.”

Ook klachten bij Consumentenbond

Ook de Consumentenbond geeft aan dat ze geregeld klachten ontvangt. De bond eist dat de klachten van de consumenten serieus genomen moeten worden en pleit voor een onderzoek: “Alle betrokken partijen moeten de klachten serieus nemen en de problemen oplossen. Misschien moeten sommige meters vervangen worden.”

Reactie Netbeheer Nederland

Uiteraard heeft ook Netbeheer Nederland direct gereageerd op de uitkomsten van het onderzoek. Dit is wat de brancheorganisatie hierover in een persverklaring zegt: “Netbeheerders vinden de betrouwbaarheid van energiemeters belangrijk. Een meter moet de juiste standen tonen. Netbeheerders vinden het belangrijk dat meterstanden kloppen en blijven dus alert op de correcte werking van de meter. Meters moeten bovendien bestand zijn tegen de toenemende hoeveelheid domotica en apparatuur in huishoudens. Daarom testen de netbeheerders alle typen meters regelmatig op betrouwbaarheid. In Europees verband wordt gekeken of de normen voor nieuwe meters verder moeten worden aangescherpt, zodat ook in uitzonderlijke situaties de meter correct blijft werken.” Lees de volledige persverklaring.

Om welke slimme meters gaat het?

Nadat het onderzoek van de universiteit en de hogeschool werd gepubliceerd, hebben de netbeheerders bovendien een lijst opgesteld met typenummers van de meters die mogelijk afwijkingen vertonen. Het typenummer en de fabrikant staan vermeld op de voorzijde van de energiemeter.

Dit zijn de meters waar het om gaat:

  • Echelon 83331-1IMAD KAP4
  • Enermet E420-n(t)(s) P8KM
  • Iskra MT371-D1A52 ZBEP
  • Iskra MT171-D2A52 RBEN
  • Iskra MT382-D2A52 ZBBD
  • Iskra MT171-D2A52 ZBER
  • Iskra MT382-D2A52 ZBEV
  • Landis + Gyr ZCF110CBtFs2 E0004
  • Landis + Gyr ZMF110CBtFs2 E0005
  • Landis + Gyr ZCF120ABd(F)s2 KAAE
  • Landis + Gyr ZMF120ABdFs2 ZAEX

Wat kun je doen als consument?

Vermoed je dat je een meter in huis hebt die foutief werkt, dan kun je het beste contact opnemen met je energieleverancier. Als de leverancier ook twijfels heeft dan zal hij jou adviseren om de meter te laten controleren door de netbeheerder. Ook kun je als consument je slimme meter zelf laten testen door een erkende keurder. Echter indien uit deze keuring blijkt dat de slimme meter wél naar behoren werkt dan draai je als consument zelf op voor de kosten van de keuring. De hoogte van deze kosten kan sterk variëren.

Meer weten over de slimme meter?

Lees ook onze andere blogs over de slimme meter: ‘Bespaart de slimme meter voor geen meter?’, ‘Wat zijn de voordelen van de slimme meter?’, ‘De slimme meter weigeren: hoe werkt het?’.

Reageer

9 reacties

  1. Louisette

    Ik wil ook graag mijn oude meter terug.
    Ik betaal dubbel sinds dat onding in huis is.
    Kreeg altijd E 600 terug en nu moet ik ineens E 600 bijbetalen.
    Er is niks veranderd en elk jaar verhoog ik zelf de maandelijkse aflossing.
    Scheelt ff E 1200 !!!!

  2. Jct

    Ik wil een ‘oude meter’ terug!!

    Ruim 1200kWh en 1000m3 meer verbruikt op mn jaarafrekening..

    Ik denken, hoe zou het toch komen? Niks veranderd hier in huis..
    Tot ik mij bedacht dat we sinds oktober slimme meters hebben. En ja hoor, vanaf november bijna dubbel verbruik :o

    Is het mogelijk een oude meter terug te krijgen?!?!

    • Marije

      Beste Jct,

      Wat vervelend om te lezen dat het verbruik niet klopt. Helaas kun je met een slimme meter niet terug naar een traditionele meter :( Wel zou ik contact opnemen met je netbeheerder om dit te melden. Heel veel succes! Vriendelijke groet, Marije – Energievergelijken.nl

      • JCT

        Essent adviseert contact op te nemen met een erkend installateur om te kijken of we geen stroom ‘lekken’. Iemand hier ervaring mee? Ik ben bang dat dit weggegooid geld is.

        Hoe kan ik als consument nu aantonen dat er niets veranderd is in mijn huishouden/verbruik?
        Een stijging van 66% in 9 maanden ipv 12 maanden kán toch gewoonweg niet?!

        Stedin adviseert niet om de meter te laten ijken omdat het veel geld kost. Ik was dit ook niet van plan, natuurlijk klopt de meter als zij hem ijken… Iets met eigen belang??

        Is er een mogelijkheid om in actie te komen tegen dit soort praktijken? De waarheid moet toch boven water komen?
        In mijn ogen kunnen er 2 dingen aan de hand zijn:
        A. de oude meters werkten niet meer naar behoren en gaven minder verbruik aan.
        B. de nieuwe meters werken niet naar behoren en geven meer verbruik aan.

        • Marije

          Beste JCT,

          Heb je al contact opgenomen met je Netbeheerder? Op deze pagina kun je zien wie dat voor jou is. Hopelijk kunnen zij je verder helpen. Vriendelijke groet – Marije | Energievergelijken.nl

        • Tuin

          Hallo,

          De universiteit van Twente heeft onderzoek gedaan naar de slimme meter, zoek dit op via Google, dan weet je veel meer :-)

  3. Eric

    De slimme meter is slim voor de leverancier ja.
    Volgens dat ding heb ik in nog geen jaar tijd 2000m2 gas verbruikt, wat dus absoluut niet kan.

  4. RAC Kappetein

    Als ik een slimme meter weiger, en er zijn mankementen aan de bestaande meter, wie moet zorgen voor herstel/cq reparatie van de bestaande meter ?

    • Nina

      Beste heer/mevrouw,

      Uw netbeheerder is altijd verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparatie van uw bestaande meter.

      Hartelijke groet,
      Team Energievergelijken.nl