Slimme meter weigeren

De slimme meter weigeren: hoe werkt het?

De landelijke uitrol van de slimme meter ging op 1 januari 2015 van start. In 2020 moeten alle Nederlandse huizen voorzien zijn van een slimme meter. Dankzij de slimme meter hoef je je meterstanden niet meer handmatig door te geven aan de netbeheerder. Bovendien is het met de slimme meter en een energieverbruiksmanager gemakkelijk om je eigen energieverbruik inzichtelijk te maken.

De laatste weken is de slimme meter echter vaak negatief in het nieuws. Een journalist ontdekte een groot privacylek: het opvragen van verbruiksdata van anderen bleek heel gemakkelijk te zijn. Bovendien kwam onlangs aan het licht dat ruim tien procent van de Nederlanders helemaal geen slimme meter wil. Je kan de slimme meter weigeren. Lees hier hoe!

Monteur voor een gesloten deur

Netbeheerders Enexis en Alliander merken sinds de uitrol van de slimme meter van start is gegaan dat zo’n tien procent van de klanten de slimme meter weigert. Sommige klanten zeggen dit tegen hun netbeheerder, terwijl anderen de monteur gewoon voor een dichte deur laten staan als ze een afspraak hebben voor plaatsing van een slimme meter. Dat laatste is natuurlijk niet zo netjes. Gelukkig zijn er twee mogelijkheden: je laat de slimme meter ‘administratief uitzetten’. De slimme meter weigeren is ook mogelijk.

Slimme meter weigeren: hoe?

De slimme meter is niet verplicht. Als je geen slimme meter wilt, dan is het mogelijk om de slimme meter te weigeren. Je krijgt dan een digitale meter zonder communicatiemodule, of je mag je oude analoge meter tot einde levensduur laten hangen. Het is ook mogelijk om de slimme meter wel te laten plaatsen, maar ‘m vervolgens door je netbeheerder uit te laten zetten. Wanneer de slimme meter uitstaat, kan de meter niet meer communiceren en is het dus eigenlijk weer een ‘analoge’ energiemeter.

Het is in beide gevallen niet meer mogelijk om de meterstanden automatisch door te sturen naar je netbeheerder; dit moet je dan weer handmatig doen. Je ontvangt dan ook geen tweemaandelijks overzicht van je energieverbruik, dus -mocht je dat willen- zal je je energieverbruik moeten bijhouden. In dit blog vind je een handig Excelbestand waarmee het bijhouden van je energieverbruik heel gemakkelijk is.

Heb je een slimme meter geweigerd en wil je later toch wel een slimme meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.

Wanneer krijg je de slimme meter?

De slimme meter wordt straat voor straat aangeboden door de netbeheerders. Op de website van je netbeheerder kun je terugvinden wanneer jouw straat aan de beurt is. Weet je niet wie je netbeheerder is, kijk dan in het EAN-codeboek.

Energierekening verlagen?

Wil je je energierekening verlagen? Daar heb je natuurlijk niet per se een slimme meter voor nodig. Het enige wat je wél nodig hebt zijn je postcode, huisnummer en (geschat) energieverbruik. Vul deze gegevens in op onze website en je ziet in één oogopslag welke leverancier jou de beste deal biedt! Je besparing kan oplopen tot wel €450. Dat wil jij toch ook?

Energie vergelijken

Reageer

30 reacties

  1. Kreeg trouwens nu weer opnieuw een brief of ik hem wou !!!
    Ik had toentertijd afgemeld nu proberen ze het weer ik hoef hem niet !
    Bet een nieuwe gehad 2 jaar geleden maar de oudere versie die we al hadden.

  2. Ik heb hem ook geweigerd had net een nieuwe in de andere uitvoering omdat de oude kapot was 2 jaar geleden denk ik dus waarom zou ik een andere nemen ik hou de standen zelf al jaren bij maandelijks of oer 2 weken vind het ook leuk om te kijken op de app . Ik hou deze en hoef geen nieuwe .
    Ook netjes afgemeld .

  3. koning

    nou ik wil ook geen slimme meter heb er geen behoefte aan, want ze weten niet hoe ze de mensen een poot moeten uit trekken.

  4. keeskontvleez

    Zo te lezen wil 100 % geen slimme meter en ter recht

  5. M.ER.Drijber

    Ik wil beslist geen slimme meter. Ik wil alles laten zoals het is, dus ook geen monteur aan de deur. Wat een gedoe trouwens om de mogelijkheid tot weigering te vinden. Dat alleen al maakt me wantrouwend.

    • Hoi, ook voor u geldt dat u het beste aan de netbeheerder kunt doorgeven dat u geen slimme meter wilt. Vaak kunt u dit doorgeven op het moment dat u een brief heeft ontvangen dat de netbeheerder langskomt om een slimme meter te installeren.

      Welke netbeheerder verantwoordelijk is voor uw regio, ziet u staan op deze pagina:
      https://www.energievergelijken.nl/nl/netbeheerders

      Groeten Annemieke – Energievergelijken.nl

  6. Harrie Poell

    Bij deze wil ik u mededelen dat ik geen gebruik wil maken van de slimme meter. Gr Harrie Poell. Deze mail omdat jullie telefonisch niet of nauwelijks te bereiken zijn dit is al jaren zo.

    • Beste Harrie,

      Het beste kunt u contact opnemen met uw netbeheerder om door te geven dat u geen slimme meter wilt. Dit kunt u vaak doen op het moment dat u een brief ontvangen heeft van de netbeheerder dat zij komen om een slimme meter te plaatsen. Wij zijn namelijk een energievergelijker en verzorgen niet de plaatsing van de slimme meter. Wie uw netbeheerder is ziet u op deze pagina:
      https://www.energievergelijken.nl/nl/netbeheerders

      Groeten,
      Annemieke – Energievergelijken.nl

  7. Serin

    ik heb een vraagje: als ik een huis koop waar zo een meter al in zit, kan ik dan nog een analoog apparaat eisen

  8. Marie

    Van Enexis kreeg ik een nogal dwingende brief voor plaatsing van een z.g. slimme meter. De afspraak was al gemaakt, maar niet door mij. Wist van niets. Naderhand bleek dat de hoofdleiding bij de buren zat en onbereikbaar was door betimmering aldaar. Dus plaatsing was onmogelijk. Nu hoor ik niets meer hierover. Volgens Enexis was de oude meter afgekeurd. Hoe zit dat ? Het verhaal van Enexis lijkt me nogal overdreven, anders zouden ze toch zeker doorgaan met plaatsen en het een en ander afbreken waar nodig. Nu ik het programma Radar heb gezien vertrouw ik die meters al helemaal niet meer. Hoe zit het met de privacy ? Als de meterstand uitgelezen kan worden, gaat dit via internet en kan dus ook gehackt worden. In de toekomst wordt saldering misschien afgeschaft. Dus waar blijft het voordeel? Ik noteer al jaaaarenlang zelf de meterstanden en doe dit ouderwets met pen en papier. Kost niets en heb voortdurend zicht op het verbuik

  9. Robbert de Neef

    Komende weken is het plan bij mij een slimme meter te plaatsen. Gelet op de vele vaagheden. De zgn. noodzaak van deze meter. De grotere macht die bij de energie leverancier komt. De vage motivaties in zake bezuinigen. Hebben mij doen besluiten deze meter niet te laten plaatsen. Aanpassen en bezuinigen van gebruik gaat ook prima met een analoge meter.

  10. Schrassert Bert

    Wij weigeren de slimme meter op basis van een te korte schroefdraad. Bovendien gaan wij niet akkoord met een adapter c.q. tussenstuk. Mocht de meter zijn aangepast geen probleem.
    U mogelijkheden om niet akkoord te gaan zijn dermate klantonvriendelijk, dat dit geen pas geeft.
    Ik met kennelijk bij u zijn. Gemakkelijk om Kemkens daar mee op te schepen.
    Onvoorstelbaar dat Enexis deze meters nog durft aan te bieden.

  11. Selhorst

    Na een uitzending van Radar, zien wij af van de slimme meter!
    Afspraakcode 8947781817.
    Met vriendelijke groet,
    Fam. Selhorst

  12. Gerard

    Wij nemen zonnepanelen de meter die we nu hebben levert niet terug, ik wil geen slimme meter,
    Welke meter moet ik dan hebben?

  13. William

    Vandaag kreeg ik een monteur aan de deur die de slimme meter wilde plaatsen. Ik heb deze geweigerd om diverse redenen wat voor de vraagstelling niet relevant zijn. Nu wist de monteur mij te vertellen dat de slimme meter vanaf 2020 verplicht gesteld wordt en de kosten dan voor mij zullen zijn, wat is hiervan waar?

    • Bert

      Ik heb die vraag ook gesteld aan Liander en Consumentenbond.
      Liander antwoord dat dit 70,- euro zal zijn. Consumentenbond zegt dat dit mag.
      Blijf het toch raar vinden. De meter is niet van mij en gezien de onduidelijkheden over de “slimme” meter ga ik nu niet akkoord en weiger ik de gratis plaatsing. Liander bood wel aan om in een volgende omruilsessie gratis mee te doen, daar wachten we dan wel op. Mits de onduidelijkheden/problemen zijn verheldert/opgelost

  14. J. Faneker

    Wat wordt er bedoeld met einde levensduur van de meter?
    Ik heb nl een brief gekregen dat mijn farrismeter inde lijst van afgekeurde serie van meters voorkomt en dat daarom de meter vervangen moet worden en dat ik veplicht ben hier aan mee te werken.
    Dit wil ik niet wat kanik doen om mij meter te behouden graag reactie

    • davy erni

      je bent niet verplicht hier mee in te stemmen , de brief zegt van wel maar de realiteit zegt van niet , deze slimme meters zijn zeer slecht voor je gezondheid , gewoon weigeren .

  15. jonkheer

    Ik heb net ook een aanbod gekregen om mijn meter te laten vervangen. Ik heb dit ook geweigerd.
    De meeste slimme meters veroorzaken storing op korte golf daar ik radio amateur ben ga ik dus geen stoorbron in huis nemen. De afschermingsnorm is gewoon te laag. Verder wordt de slimme meter data door diverse websites gebruikt om eneergie plaatjes van b.v. je straat te laten zien. Ik wil daar geen onderdeel vanuit maken. En hoe zit dat verder electronisch in elkaar kan er stiekem gemanipuleerd worden met je verbruik. Niemand heeft het daarover.

  16. Nelly kneepkens

    Ik wil geen nieuwe meter ik heb zonnepannelen en de oude meter draait terug .
    Bij de zo genaamde slimme meter krijg ik nog 7 cent terug lees ik ,
    Nu is het de volle mep,niet gebruikt niet betalen.
    Zo slim is de nieuwe slimme meter dus.

  17. P. Lomito

    De belangrijkste reden om de slimme meter te weigeren is om het automatisch salderen van de oude draaischijfmeter te behouden, zeker nu de kans groot is dat in 2020 de salderingsregeling afgeschaft gaat worden. Toch zal het niet lukken om de oude meter te behouden, nu al worden hele productieseries draaischijfmeters in hoog tempo afgekeurd zodat bij weigering de meter alsnog vervangen wordt, nu door een meter zonder zendfunctie maar wel met dubbel telwerk voor stroomafname en teruglevering… verplicht want afgekeurde meters moeten vervangen worden!

    Maar het wordt nog erger… nadat je de meter geweigerd hebt en een domme meter met dubbel telwerk hebt gekregen worden gedifferentieerde tarieven ingevoerd voor huishoudens met een slimme meter, dus een laag tarief als er veel aanbod aan stroom is en een hoog tarief als alle stroom met kolen opgewekt moet worden. Met een domme meter is dit niet mogelijk en betaal je altijd het hoge tarief. Voor teruglevering geldt het omgekeerde, dan ontvang je dus niets meer voor je dure zonnestroom.

    Het is maar dat je het vast weet…

    • davy erni

      sorry maar de belangrijkste redenen om slimme meters te weigeren is het feit dat slimme meters je witte bloedplaatjes stapelen en zo zuurstof opname geblokkeerd word , gezondheid is belangrijker dan alles

  18. Gerrit

    Beste, ik wil helemaal geen slimme meter, ook geen nieuwe meter, gewoon mijn oude meter houden. Echter nu kreeg ik een brief van enexis dat mijn meter niet meer goed zou zijn?? Raar ze willen mij nu verplichten om de meter te vervangen. Hoe kan ik toch mijn oude meter houden. Ik verneem graag u reactie.

    Groet,

    Gerrit

    • kees

      het is niet verplicht als je geen slimme meter wil ..ja dan niet .
      ik vertrouw het ook niet daarom wil ik mijn oude meter houden klaar ,
      ik werk niet mee . en dan, wat gebeurde dan ? niets, niet verplicht is niet verplicht

      • Gerrit

        Duidelijk verhaal, ze keuren de meters af omdat ze slimme meters willen hebben , mijn verbruik al jaren stabiel en het verbruik van gas neemt af door elektrische manier van stoken. Als ze deje doelstelling van de co2 willen halen moeten ze zonnepanelen stimuleren en niet afbreken,,,,,

    • Je mag hem weigeren en van te vore afzeggen.
      Staat in de brief die u gehad hebt !