Via laadpalen zonne-energie in EV's opslaa

Via laadpalen zonne-energie opslaan in elektrische auto’s: onnodig duur

Op meerdere locaties in Nederland wordt geëxperimenteerd met Smart Charging: het opslaan van zonne-energie in accu’s van elektrische auto’s. Bijvoorbeeld in de Utrechtse wijk Lombok. Via laadpalen gaat de stroom opgewekt door huishoudens naar de accu, wordt daar een tijdje opgeslagen en gaat, op het moment dat er vraag naar is, weer terug naar de huishoudens.

Dit innovatieve project zorgt dat duurzame energie optimaal gebruikt wordt. Nu blijkt uit een onderzoek van accountantskantoor PWC – in opdracht van ElaadNL, een kennis- en innovatiecentrum voor smart solar charging – dat voor deze terugleveringsmethode dubbel energiebelasting betaald moet worden. Met het gevolg dat de prikkel klein is om op deze manier stroom op te slaan. Terwijl dit juist nodig is in de toekomst aangezien er steeds meer duurzame energie lokaal wordt opgewekt. Samen met ElaadNL roept PWC de overheid op om deze belastingregel voor elektrische auto’s aan te passen.

Stroom opslaan in elektrische auto’s via laadpalen: hoe werkt het?

Stel je een wijk voor waar alle daken zonnepanelen hebben. Overdag schijnt volop de zon en wordt er veel zonne-energie geproduceerd. Zoveel energie dat er een overschot aan is. Elektrische auto’s kunnen nu worden ingezet als opslagmethode voor deze reststroom. Via publieke laadpalen gaat de zonne-energie van huishoudens naar de auto’s. Dit kan een elektrische auto zijn van de eigenaar van de zonnepanelen, maar ook van andere elektrische auto-eigenaren. De stroom blijft net zolang in de accu tot het moment dat er vraag is naar de stroom. Bijvoorbeeld in de avonduren als iedereen net uit zijn werk komt, eten kookt en wasjes draait. Via de laadpalen wordt het weer teruggeleverd aan de huishoudens. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de accu leeg is op het moment dat je in de auto stapt. Via een app geef je aan wanneer je de auto weer nodig hebt en dan zorgen slimme technieken dat de accu is opgeladen. Daarom heet het smart charging. Het voordeel is dat het gebruik van zonne-energie op deze manier flexibel en lokaal is. Zo kan ook geprofiteerd worden van eigen opgewekte duurzame energie op het moment dat de zon niet schijnt; 24 uur zonne-energie. Bovendien hoeven de netbeheerders geen miljarden meer te investeren in het energienet om overbelasting tijdens de piekuren te voorkomen. Miljarden die overigens voortkomen uit belastinggeld.

Onvoordelig door verouderde belastingregels

Doordat elektrische auto’s tijdelijk zonne-energie kunnen opslaan, maken we optimaal gebruik van duurzame energie. Toch is er nog een nadeel aan dit systeem door verouderde belastingregels, blijkt uit onderzoek van PWC. Smart Charging van elektrische auto’s is onnodig duur omdat hiervoor twee keer belasting betaald moet worden. Zowel voor het opladen van de elektrische auto via de laadpaal als voor de teruglevering. Smart Charging wordt op deze manier niet bevorderd terwijl Nederland een van de koplopers is op het gebied van elektrisch vervoer. Hartstikke zonde! Want als dit project slaagt, rijden straks misschien wel alle elektrische auto’s op duurzame energie en hoeven netbeheerders geen miljarden investeringen in het energienet te doen.

Salderen is aantrekkelijker

Nog een factor die meespeelt waarom de overheid verzocht wordt de belastingregels aan te passen, is de salderingsregel. Op dit moment heeft iedereen die zelf stroom opwekt met zonnepanelen de mogelijkheid om te salderen. Dit houdt in dat je de zonne-energie die je zelf opwekt maar niet direct gebruikt, teruglevert op het energienet. Vervolgens brengt de energieleverancier deze hoeveelheid in mindering op de hoeveelheid stroom die je afneemt (in de nacht bijvoorbeeld). Met een verlaagde energierekening als gevolg. Het spreekt voor zich dat hiermee de salderingsregeling voor huishoudens aantrekkelijker is dan zonnestroom opslaan in elektrische auto’s. Ook het piekmoment (aan het begin van de avond) en zware belasting van het energienet wordt hiermee niet voorkomen. Dan zijn alsnog grote investeringen nodig om dit op te kunnen vangen. Des te meer reden voor PWC en ElaadNL het rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ aan te bieden aan (kandidaat) kamerleden van zes politieke partijen.

Reageer

3 reacties

  1. Aad Krijgsman

    Besten,

    Wat is jullie gedachte omtrent het plaatsen van een accu bij je woonhuis!
    Denk hierbij aan het concept van Tesla zonne-energie!
    Je hebt dan geen dubbele transportkosten aan de netbeheerder en kun je de energie gebruiken voor je eigen auto op set laden of je eigen huis van energie te voorzien.
    Kosten ongeveer € 8000,—. Exclusief zonnepanelen. Je moet dat geld natuurlijk wel hebben om in combinatie met bijvoorbeeld zonnepanelen uit te voeren

    • Marije Meurs

      Beste Peter,

      Als je meer wilt weten over de mogelijkheden van Smart Charging voor jouw persoonlijke situatie kun je het beste even contact opnemen met een partij die hierin gespecialiseerd is, bijvoorbeeld Elaad. Je vindt ze op elaad.nl

      Veel succes!

      Vriendelijke groet,
      Marije – Energievergelijken.nl