Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Normaal
Dal

Laadpalen

Laadpalen worden gebruikt om elektrische voertuigen en hybride voertuigen op te laden. Het is een nieuwe vorm van tanken. Er zijn openbare laadpalen, maar je kunt ook kiezen voor een laadpaal thuis. Dat betekent energie tanken voor de deur!

 

laadpalen

 

Opladen elektrische auto

Om elektrisch te rijden heb je een een elektrische auto nodig. Om deze op te laden, heb je een laadpaal, kabel en laadpas nodig. De laadpas is er om je te identificeren. En om bij te houden hoeveel kWh je afneemt. Je sluit de kabel aan op de elektrische auto en het tanken van stroom kan beginnen. Je hebt een laadabonnement nodig om de auto te kunnen opladen bij openbare palen. Het volledig opladen van een accu met een gewone laadpaal, duurt meestal tussen de zes en tien uur. Met snellaadpalen, vaak te vinden langs de weg, is de accu rond een halfuur weer bijna vol. Volledig opladen kan bij snelladen niet, tachtig tot negentig procent is de max. Snelladen is duurder dan gewoon laden.

Laadpaal: verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten laadpalen. Palen met en zonder vaste laadkabel. De meest voorkomende is de openbare laadpaal. Ook wel publiekelijke laadpaal. Deze is voor algemeen gebruik, geplaatst door de gemeente. Om deze te kunnen gebruiken heb je een laadpas nodig. Daarmee wordt meteen bijgehouden hoeveel stroom je ‘tankt’. Daarnaast is er de snellaadpaal; ook een laadpaal op een openbare plek. Zoals bijvoorbeeld carpoolplaatsen en snelwegen. Voor deze snellaadpalen heb je ook een laadpas nodig. Het verschil tussen een snellaadpaal en een openbare is, je raadt het al, de snelheid waarmee deze de accu oplaadt. Met een snellaadpaal kan een accu binnen een halfuur vol zijn. Met een publieke laadpaal duurt het zo’n twee tot vier uur. Naast deze openbare laadpalen, zijn er ook nog de oplaadpalen voor thuis. Deze kun je op je eigen terrein installeren. Zo heb je altijd toegang tot een oplaadpaal. Direct voor je deur, of in de garage. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een laadpaal met abonnement en zonder abonnement.

Oplaadpunten

In Nederland zijn heel veel oplaadpunten voor elektrische auto’s te vinden. In je eigen omgeving weet je ondertussen waarschijnlijk wel waar die zijn. Maar of die ook vrij zijn op het moment dat jij deze nodig hebt? Dat weet je vooraf niet. En precies daarom zijn er een aantal handige websites en apps om dat te ontdekken. Zo weet je meteen waar en wat voor oplaadpunten voor de elektrische auto er beschikbaar zijn in jouw omgeving. In Nederland en Europa. Zo zijn er oplaadpunten.nl en oplaadpalen.nl. Makkelijk zo, dat laadpalen zoeken.

Laadpaal thuis

Wil je de elektrische auto voor de deur opladen? Dan kun je ervoor kiezen om een laadpaal voor de de deur of in de garage te (laten) plaatsen. Dit kan alleen als je over een eigen parkeerplaats beschikt. Zo niet, dan kun je een openbare laadpaal aanvragen. Je hebt keuze uit verschillende varianten. Je kunt een laadpunt aan de muur laten installeren, maar kunt ook gaan voor een paal. Met een laadpaal thuis, dus een privélaadpaal, gebruik je geen laadpas. De energiekosten gaan dan via de eigen energierekening. Hoeveel je dan betaalt voor het opladen van de auto, hangt af van hoeveel je betaalt per kWh. In dit geval is een energiecontract met heel lage stroomtarieven dus nog gunstiger. Energie vergelijken en een voordelig stroomtarief scoren kan je veel geld schelen. Heb je een laadpas, dan gaan de kosten via jouw abonnement.

Snellaadpalen

Naast de gewone laadpalen thuis, zijn er de snellaadpalen. De energieprijs die je daarbij betaalt voor het opladen van de elektrische auto, ligt wel hoger. Snellaadpalen vind je vaak langs snelwegen. Het is handig als je de accu snel even kunt opladen. Snelladen kost zo’n halfuurtje. Wel kan de accu maar tot tachtig à negentig procent opgeladen worden. Snelladen zou de levensduur van de accu kunnen verkorten. Het is daarom altijd aan te raden om zoveel mogelijk te gaan voor het gewone, lagere laadtempo.

Openbare laadpalen

Een laadpaal thuis is handig, maar niet per se nodig. Naast de privélaadpalen, zijn er namelijk tal van openbare laadpalen die al beschikbaar zijn. Waar je deze vindt, kun je op apps en online zien. Daar zie je zelfs of de laadpalen beschikbaar zijn. Of je bij bepaalde laadpalen terechtkunt, hangt ook af van van welk bedrijf de laadpalen zijn. Hou daar altijd rekening mee. Met veel laadabonnementen kun je wel bij veel bedrijven terecht.

Openbare laadpaal aanvragen

Wil je een eigen laadpaal voor de deur, maar heb je geen eigen parkeerplaats of garage om deze in te plaatsen? Dan moet je de laadpaal aanvragen bij de gemeente. De gemeente moet deze aanvraag goedkeuren om de laadpaal op openbare plek mogelijk te maken. Wordt de aanvraag goedgekeurd, dan komt er een vergunning., Tussen het aanvragen van een openbare laadpaal tot het daadwerkelijk plaatsen van een laadpaal, kunnen al snel twintig weken of meer zitten. Heb je een vergunning gehad van de gemeente, dan wordt er bij de parkeerplaats een verkeersbord geplaatst met de mededeling dat de plek alleen voor het opladen van elektrische auto’s is. De plek kan niet op kenteken worden gezet. Dit betekent dat anderen ook gebruik kunnen maken van de laadpaal.

Kosten openbare laadpaal

Wat kost het om een elektrische auto op te laden bij een openbare laadpaal? Wat je betaalt, hangt vooral af van de grootte van de accu, of je kiest voor snelladen op gewoon laden en wat voor laadabonnement je hebt. De energieprijs die je betaalt, ligt hoger dan wanneer je thuis laadt via de eigen energiekosten. Thuis betaal je dan alleen de prijs per kWh. Bij een openbare laadpaal, zijn de kosten al snel een stuk hoger. Zo tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Een stuk hoger dus dan het stroomtarief van je eigen energieleverancier. Laat je een laadpaal thuis installeren, dan zijn er kosten verbonden aan de aanschaf. En aan de installatie. Die komen waarschijnlijk boven de € 1.000,- uit.

Laadpas

Ook sommige energieleveranciers bieden laadpassen aan, zoals Vandebron en Eneco. Net als energiecontracten vergelijken, kun je ook laadpassen vergelijken. Daarbij kun je kiezen uit verschillende aanbieders en abonnementen. Zo verschilt het per aanbieder wat het vaste maandbedrag is dat je voor de pas betaalt. Een bedrag van rond de € 3,-. Ook het soort stroom dat je afneemt kan verschillen. Net als de prijs per kWh die je betaalt. En de openbare laadpunten die je kunt kiezen. En in welke landen je deze kunt gebruiken.

Laadpaal kopen

Ga je een laadpaal kopen? Dan kost dat je minimaal € 500,-. De oplaadmethode, het laadvermogen, het type stekker en de lengte daarvan verschillen per laadpaal. Kies dus wat jou handig lijkt. Er zijn twee type kabels voor laadpalen: type 1 en type 2. Je kunt kiezen voor een laadpaal met een vaste kabel, waardoor je dan niet elke keer een losse laadkabel uit de auto hoeft te pakken. Kies je voor een socket, ook wel outlet en letterlijk vertaald ‘stopcontact’, dan betekent dit dat je wel een losse laadkabel nodig hebt. Hierdoor kun je wel alle soorten elektrische auto’s opladen. Er zijn zelfs mobiele laders, ook wel stopcontactladers, die je kunt gebruiken als er een stopcontact in de buurt is. Die hoef je dus niet per se thuis te gebruiken. Ander voordeel daarvan is dat de prijs lager is; deze begint zo rond de € 250,-. Laat je een laadpaal installeren, dan komen de kosten wel al snel uit boven de € 1.000,-.

Laadpaal-app

Naast de online varianten kun je ook apps downloaden waarmee je inzicht krijgt in waar en welke laadpunten er zijn. Heel handig dus dat er een laadpaal-app bestaat! Zo weet je én waar laadpalen zijn, en welke beschikbaar zijn. Ook belangrijk. Er zijn tal van apps. Zoals PlugShare, de laadpaal app, Shell Recharge, NEXTCHARGE oplaadpunten en Chargemap - Oplaadstations.