Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Normaal
Dal

Spoedaanvraag energie

Vaak worden we gebeld met de vraag of het energiecontract vandaag nog kan ingaan. Dat gaat niet, maar maak je geen zorgen; in de meeste gevallen is een spoedaanvraag niet nodig. We leggen je het hier uit wanneer een spoedaanvraag nodig is en hoe het werkt.

 

spoedaanvraag-energie

Wanneer is een spoedaanvraag nodig?

Situaties waarin een spoedaanvraag nodig is verschillen. Het kan zijn dat je bent verhuisd en er al een tijdje woont, maar nog niet de administratie met de energieleverancier geregeld hebt; of je hebt een betalingsachterstand bij de energieleverancier en inmiddels een aantal betalingsherinneringen ontvangen. Wanneer er op een adres geen energiecontract is, dan neemt je netbeheerder per brief contact met je op dat er geen energiecontract op het adres is afgesloten en dat je dit dient te regelen. Dan is er nog niets aan de hand en kun je gewoon een normale aanvraag doen via onze energievergelijker. Je hebt voldoende tijd om via de normale weg een energiecontract te regelen.

 

Heb je daarna nog geen energieleverancier, dan stuurt de netbeheerder nogmaals een brief met een datum waarop ze je komen afsluiten van stroom en gas. Wanneer je netbeheerder een definitieve datum aangeeft dat ze je komen afsluiten, dan is het zaak dat je met spoed een energiecontract gaat aanvragen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Zij kunnen je adviseren bij welke energieleverancier je het beste terecht kunt voor een spoedaanvraag.

Je komt niet zomaar zonder stroom en gas te zitten

Je zal misschien denken hoe kan ik energie gebruiken als je nog geen energiecontract hebt? Je netbeheerder sluit je niet zomaar af. In eerste instantie laten zij de levering van energie gewoon doorlopen. Zij zullen pas actie ondernemen wanneer ervoor een langere periode geen energieleverancier is aangesloten. Zij leveren deze energie niet gratis. Wanneer je een nieuw energiecontract afsluit, dan is het belangrijk dan je de meterstanden van de verhuizing doorgeeft aan de leverancier, zo wordt de energie die je gebruikt in de tussenliggende periode gewoon met je verrekend.

Spoedaanvraag energie 24 uur

Wil je een spoedaanvraag doen? Bij sommige energieleveranciers is het mogelijk om dit al binnen 24 uur geregeld te hebben. Via energievergelijken.nl kun je de prijzen en voorwaarden van een groot aantal energieleveranciers vergelijken om zo de meest geschikte te vinden. Wie weet sleep je daar nog een goeie deal uit.

Wel afgesloten van energie?

Word je toch afgesloten van stroom en/of gas? Dat is vervelend, maar wel op te lossen. Wij leggen je precies uit wat je moet doen als je wordt afgesloten van energie. In Nederland worden er twee zaken vaak door elkaar gehaald. Aan de ene kant kun je afgesloten worden door de energieleverancier en aan de andere kant door de netbeheerder. Als de energieleverancier je afsluit, zal de energie niet direct worden stopgezet op je adres, maar het energiecontract wordt eenzijdig opgezegd door de leverancier. Een gevolg daarvan is dat je op termijn wordt afgesloten door de netbeheerder en dan zal je in het huis geen stroom en/of gas meer hebben.

Afsluiting door de energieleverancier

Het opzeggen van het energiecontract door de energieleverancier kan twee redenen hebben. Opzegging van het energiecontract door een leverancier noemen we eenzijdige opzegging. Er kunnen meerdere redenen zijn:

 

1. Er is sprake van een betalingsachterstand of betalingsproblemen

Bij mogelijke wanbetaling mag de energieleverancier het contract opzeggen. Hiervoor moet zij eerst een betalingsherinnering sturen. Wordt er na deze herinnering niet betaald, dan volgt de aanmaning. Waarna er nog steeds betaald kan worden aan de leverancier of een betalingsregeling getroffen kan worden. Wordt er na de aanmaning niet betaald, geen betalingsregeling getroffen of geen contact gezocht met een schuldhulpverlener, dan zal de energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen. Dan gaat er een zogenoemd 'bericht einde levering' naar de netbeheerder en naar de klant. Waarna je als klant zijnde alsnog tien dagen hebt om een oplossing te zoeken met de leverancier. Ook kun je in die tien dagen overstappen naar een andere leverancier. Dit gaat middels een spoedinhuizing. 


2. Er is sprake van fraude

Er is sprake van fraude als er bijvoorbeeld illegaal energie is afgetapt, zoals bij hennepplantages, of als er is geknoeid met de meter(s) in de meterkast. De energieleverancier heeft dan het recht om het energiecontract op te zeggen.

Afsluiting door de netbeheerder

De nood wordt hoger als de netbeheerder je een brief stuurt waarin fysieke afsluiting wordt aangekondigd. Een netbeheerder kan je afsluiten om twee redenen:

 

1. Er is geen energieleverancier bekend op het adres

Als er geen energieleverancier bekend is op het adres vanwege bijvoorbeeld eenzijdige opzegging van het energiecontract door de leverancier, mag de netbeheerder het adres afsluiten. Na het 'bericht einde levering' heb je nog tien dagen om actie te ondernemen. Ongeveer twintig werkdagen na het 'bericht einde levering' zal de netbeheerder langs de woning komen om de energie fysiek af te sluiten. Dan zit je daadwerkelijk zonder energie. Let op, als je in een nieuwe woning komt waar fysiek gas en stroom aanwezig is, dien je alsnog een energiecontract te nemen op jouw naam. Doe je dit niet of te laat? Dan kan de netbeheerder je ook afsluiten, maar niet zonder eerst te waarschuwen. 

 

2. Er is mogelijk sprake van een gevaarlijke situatie

Een mogelijk gevaarlijke situatie rondom de aansluitingen kan ook een reden zijn voor de netbeheerder om af te sluiten. Zo wordt escalatie van het gevaar voorkomen. Uiteraard dient de netbeheerder dit wel te communiceren richting de bewoner(s).

Ik ben al fysiek afgesloten van energie, wat nu?

Als je al geen energie meer hebt in huis en je wilt dit het liefst vandaag nog hebben, dien je jezelf in eerste instantie aan te melden bij een energieleverancier. Dit noemen we een spoedinhuizing. Spoedinhuizingen kunnen voor sommige energieleveranciers via onze site gedaan worden, maar dan duurt het gemiddeld nog twee tot vijf dagen afhankelijk van de leverancier. Wil je het vandaag of morgen geregeld hebben? Dan dient er telefonisch contact met de energieleverancier gezocht worden. Daarbij vraag je dan om een spoedinhuizing. Let op, je dient te allen tijde het verschuldige bedrag aan de oude leverancier te betalen.

Als de levering bij de energieleverancier is begonnen, zal de energieleverancier dit aangeven aan de netbeheerder. Je dient wel zelf een afspraak te maken voor de heraansluiting van energie. Let op, er zijn kosten verbonden aan deze heraansluiting. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de netbeheerder in jouw regio. Na de heraansluiting kun je weer gebruikmaken van energie in huis.

Stappenplan afsluiting energie

We hebben een klein stappenplan per situatie geschetst. Zo weet je in ieder geval wat je moet doen. We nemen in dit stappenplan het betalen van een borg aan een nieuwe energieleverancier niet mee.

ik-ben-afgesloten-van-energie

Heraansluiting kost geld

Ben je om de een of andere reden toch afgesloten van energie dan is een heraansluiting nodig. En dit kost je geld. De netbeheerder komt namelijk weer langs om alles weer in gang te zetten. Het is dan ook de netbeheerder die je kan vertellen wat een heraansluiting kost. Daarna moet je een nieuw energiecontract aanvragen.

Hulp nodig?

Wil je informatie over hoe snel je een energiecontract kunt afsluiten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Dat kan op werkdagen van 08:30 tot 18:00 uur.