Je hebt er vast wel eens iets over gehoord: een energiecollectief, ofwel collectieve energie. In Nederland kun je je bij verschillende partijen aansluiten die energie inkopen voor hun achterban. Hoe meer deelnemers, hoe lager de prijs van het energiecontract. Lees alles over een energiecollectief.
Collectieve energie (energiecollectief) is het fenomeen dat een partij voor een grote groep mensen energie inkoopt. Als een partij veel deelnemers aan zijn energiecollectief weet te verbinden, willen energieleveranciers vaak lagere energieprijzen bieden dan via hun website. Des te meer mensen zich inschrijven bij het energiecollectief, des te lager de prijs. In Nederland zijn er diverse initiatiefnemers die met regelmaat collectieve energie inkopen, zoals Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond.
Iedere partij die collectieve energie inkoopt heeft zijn eigen routine, maar doorgaans werkt het inschrijven bij een energiecollectief als volgt:
De leverancier die de energieveiling wint, betaalt tussen de € 30,- en € 100,- aan de partij die de energieveiling organiseert. Dat maakt het inkopen van collectieve energie een lucratieve business. Neem bijvoorbeeld Vereniging Eigen Huis met zo’n 600.000 leden. Daarvan schrijft zo’n 7 tot 10 procent zich in voor de energieveiling. Daarvan stapt zo’n 20 tot 40 procent over (10.000 tot 30.000 mensen). Ervan uitgaande dat Vereniging Eigen Huis gemiddeld drie keer per jaar een energieveiling organiseert en € 40,- per overstapper ontvangt, kan deze partij rekenen op zo’n € 800.000,- aan inkomsten vanuit het energiecollectief.
Een energiecollectief wordt ook wel een energieveiling genoemd. Een energieveiling is dus een groepsaanbieding van een energiecontract door een energieleverancier. De consument kan zich hiervoor vrijblijvend inschrijven bij de organisator van de energieveiling. De consument geeft dan aan graag een scherp energieaanbod te ontvangen. Omdat duizenden mensen dit tegelijk aangeven, is het interessant voor de energieleverancier. Leveranciers gaan op de veilingdag met elkaar onderbieden tot een winnaar bekend is. De winnaar van de energieveiling mag het aanbod doen aan de consumenten die zich hebben ingeschreven.
Op zich is een energiecollectief een mooi idee, maar dan moet het wel de beste keuze zijn voor de consument. Dit blijkt in veel gevallen niet het geval. Inschrijven voor een energieveiling is gelukkig altijd vrijblijvend. Het kan dus geen kwaad om je aan te melden, maar let op: de ervaring leert dat het ergens anders meestal goedkoper kan. En wie wil dat nu niet. Vergelijk dus altijd het aanbod van energieveilingen met een onafhankelijke energie vergelijker. Daarnaast heb je via een energievergelijker veel meer keuzemogelijkheden, zoals voor duurzaamheid en service. Dat kunnen natuurlijk ook doorslaggevende redenen zijn om te kiezen voor een bepaalde energieleverancier!