Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Enkel
Normaal
Dal

Krijg ik twee rekeningen?

Tegenwoordig krijg je altijd maar één energierekening thuis. Dus ook als je overstapt. Sinds 1 augustus 2013 zijn de energieleveranciers namelijk verplicht om alle huishoudens en kleinzakelijke klanten een gecombineerde energierekening te sturen. Vroeger kon het nog wel eens voorkomen dat je een aparte rekening kreeg voor de kosten van het netbeheer. Dat is dus verleden tijd. Je krijgt nu alleen nog twee rekeningen wanneer je overstapt met stadsverwarming.

 

De netbeheerkosten worden in rekening worden gebracht door de energieleverancier en niet meer apart door de netbeheerder. Hierdoor krijg je dus altijd maar één rekening. Het wordt hierdoor voor de consument gemakkelijker. De energieleverancier int de netwerkkosten en speelt dit door aan de netbeheerder. Hier hoef jij, als consument, maar één rekening te betalen.

Gecombineerd makkelijker dan twee rekeningen

Door de gecombineerde energierekening krijg je maar één rekening.

Voor de klant is het overzichtelijker en het betalingsproces wordt door de gecombineerde rekening makkelijker. Sinds 1 augustus 2013 is de energieleverancier het aanspreekpunt voor vragen en opmerkingen over de factuur.


De regionale netbeheerder blijft het aanspreekpunt voor opmerkingen en vragen van de gas- en elektriciteitsmeter, de energieaansluiting en de transportovereenkomst. Mochten er storingen zijn dan is de netbeheerder nog steeds het aanspreekpunt. Storingen kun je doorgegeven op 0800 9009 (Nationaal storingsnummer).

Stadsverwarming twee rekeningen

Wanneer je stadverwarming hebt ontvang je wel twee rekeningen. Dit is je warmtenota en de rekening voor je elektriciteit. Wil je weten welke kosten er op de warmtenota staan kun je dit terugvinden bij Consuwijzer. De netwerkkosten zitten hierin al verwerkt, waardoor je dus niet vier rekeningen krijgt.

Netwerkkosten in de vergelijking

De vergelijkingen op deze website zijn inclusief de netwerkkosten. De prijzen die getoond worden zijn dus all-in, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. De hoogte van de netwerkkosten zijn te vinden bij de details. Vervolgens is te zien onder het kopje ‘Netwerkkosten’ hoe hoog de netwerkkosten zijn (zie hieronder):

netwerkkosten

Netwerkkosten op de jaarrekening

De netbeheerkosten worden op de jaarrekening apart vermeld. Deze netbeheerkosten zijn al verrekend in het voorschotbedrag. Deze netbeheerkosten spelen de energieleveranciers door aan de netbeheerder. De netbeheerkosten verschillen per huis. Hierover kun je meer lezen op onze pagina over netwerkkosten.