Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Aantal zonnepanelen
Zonnepanelen
Weet je niet hoeveel je opwekt? Geef dan aan hoeveel zonnepanelen je hebt. We maken dan een schatting voor je.
Ik wek op
Normaal
Dal

Kan ik afzien van een telefonische aankoop?

Energieleveranciers moeten zich aan regels houden als ze je bellen om een energiecontract af te sluiten. Ze mogen je ongevraagd bellen, maar moeten wel duidelijk zijn over hun intenties. Als je niet ongevraagd gebeld wil worden, kun je je inschrijven in het Bel-me-niet Register.

Regels voor telefonische verkoop

In de wet is het niet verboden dat energieleveranciers je telefonisch kunnen benaderen met een aanbod voor een energiecontract. Ze moeten zich echter wel houden aan de regels in het Burgerwetboek en de Telecommunicatiewet. Hierin staat onder andere dat telefonische verkopers moeten vertellen namens welk bedrijf ze bellen en wat het doel is het van het gesprek, bijvoorbeeld dat ze energie willen verkopen. Ook moeten ze voldoende informatie verschaffen over het energiecontract dat ze aanbieden, zoals de looptijd, de totale prijs (inclusief alle kosten, dus ook bijvoorbeeld de netwerkkosten), de manier waarop je kan betalen en de bedenktijd. Verstrekt de verkoper onvolledige of misleidende informatie, dan is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Als dat het geval is, kan je de overeenkomst ongedaan maken door een brief te sturen naar de energieleverancier. Je kan ook een aanklacht indienen bij ConsuWijzer.

Afzien van telefonische aankoop

Het kan zijn dat je 'ja' hebt gezegd tegen een telefonisch aangeboden energiecontract, maar daar later toch spijt van hebt. Je kan dan afzien van je energiecontract door gebruik te maken van de wettelijke bedenktijd. Die is sinds 13 juni 2014 vastgesteld op veertien kalenderdagen. Je kan op dezelfde manier afzien van je energiecontract als dat je het hebt afgesloten; in dit geval dus telefonisch. We raden je echter aan om ook altijd een aangetekende brief te versturen naar de energieleverancier, zodat u een bewijs hebt van de opzegging.

Bel-me-niet Register

Telefonische verkopers moeten altijd vragen of ze nogmaals mogen bellen (recht van verzet) en of je ingeschreven wil worden in het Bel-me-niet Register. Sta je ingeschreven in dit register, dan mag je niet gebeld worden door telefonische verkopers.

Afzien van colportage

Heb je een energiecontract afgesloten aan de deur? Dan geldt de Colportagewet. Als je wil afzien van koop aan de deur, dan geldt ook hiervoor een wettelijke bedenktijd van veertien dagen.