Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Bedenktijd energiecontract

Heb jij spijt van het energiecontract dat je hebt afgesloten? Of wil je afzien van een energiecontract waar je telefonisch of aan de deur ‘ja’ tegen hebt gezegd? Er zijn verschillende situaties denkbaar waarin je toch liever voor een ander energiecontract had gekozen. Lees hier wat je in deze situaties kunt doen.



Bedenktijd-energiecontract
Duurzame energie vergelijken

Wettelijke bedenktijd

Je kunt tijdens de wettelijke bedenktijd bij je nieuwe energieleverancier aangeven dat je spijt hebt van het energiecontract dat je hebt afgesloten. De wettelijke bedenktijd is 14 kalenderdagen (weekenden en feestdagen worden dus meegerekend) en gaat in vanaf het moment dat je de bevestiging van je energieleverancier ontvangt. Krijg je de bevestiging per post, dan geldt de dagtekening als het moment waarop de wettelijke bedenktijd ingaat.

Binnen 14 kalenderdagen je energiecontract opzeggen

Wil je beroep doen op de wettelijke bedenktijd? Neem dan contact op met je nieuwe energieleverancier. Tegenwoordig kun je via de telefoon of via de e-mail je energiecontract opzeggen. Het belangrijkste is dat je een bevestiging van de annulering ontvangt. In het contract dat je van de leverancier ontvangt staat ook hoe je het contract het makkelijkst kunt annuleren. Zeg je je energiecontract tijdens je bedenktijd op, dan zorgt de nieuwe leverancier dat alles wordt hersteld naar de oude situatie. Had je al een leverancier? Dan blijft deze leverancier gewoon energie leveren. Had je nog geen energiecontract op dit adres? Let er dan op dat je zo snel mogelijk een nieuw energiecontract afsluit. Je wil natuurlijk niet zonder stroom en gas komen te zitten! Kijk snel even in onze energievergelijker.

Wettelijke bedenktijd al voorbij?

Ben je niet tevreden met je energiecontract en is de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen al verstreken? Bij energiecontracten met een bepaalde looptijd zal je normaal gesproken moeten wachten tot het contract is afgelopen. Het is wel mogelijk om zo’n contract op te zeggen, maar dan zal je waarschijnlijk een opzegvergoeding moeten betalen. Kijk dus altijd goed naar de contractduur als je een energiecontract voor bepaalde tijd afsluit. Overstappen terwijl je huidige energiecontract nog niet is afgelopen, kan overigens nog steeds wel lonen. Als je voor een energiecontract voor onbepaalde tijd hebt gekozen, moet je rekening houden met een wettelijke opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Opzeggen van contracten voor onbepaalde tijd is altijd kosteloos.

Bedenktijd bij een spoedaanvraag

Vanaf 13 juni 2014 is het niet meer mogelijk om af te zien van de wettelijke bedenktijd van je energiecontract. Dit betekent echter niet dat de energieleverancier nog niet kan beginnen met leveren. Ze zullen bij een spoedaanvraag gewoon starten met leveren op de datum die je aangeeft, maar wel zodra de aanmelding verwerkt is. De twee kalenderweken bedenktijd zullen dan alsnog blijven. Zie je alsnog binnen de bedenktijd af van het contract terwijl de energieleverancier de energie al levert? Dan reken je de geleverde energie alsnog af met de energieleverancier en ben je vrij om te gaan waar je wilt.

Zonder toestemming klant geworden

Heb je geen toestemming geven voor een overstap en word je overgenomen door een andere leverancier? Neem in dat geval contact op met zowel je nieuwe leverancier (waar je zonder toestemming klant van bent geworden) als je oude leverancier. Het beste kun je daarvoor een aangetekende brief of e-mail versturen, waarin je aangeeft dat je hier geen toestemming voor hebt gegeven. Kom je er niet uit, dien dan eerst een klacht in bij de leverancier. Mocht je met de leverancier niet tot een oplossing komen, dan kun je naar de Geschillencommissie stappen. Laat ook je huidige leverancier weten dat je geen opdracht hebt gegeven voor de overstap, zodat de levering van energie niet zomaar stopgezet wordt.

Hulp nodig?

Heb je een vraag? Bekijk dan onze veelgestelde energievragen. Kom je er niet helemaal uit? Neem dan contact op met onze klantenservice.


Duurzame energie vergelijken

Pricewise