Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Enkel
Normaal
Dal

Klant geworden zonder toestemming - wat nu?

Het kan gebeuren dat een energieleverancier je klant maakt zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren nadat je een telefonische aanbieding hebt gehad van een energieleverancier. Ook al heb je 'nee' gezegd op het aanbod, kan het gebeuren dat de energieleverancier toch de administratieve handeling tot overstappen in gang zet - zonder jouw toestemming.

Hoe kan je energiecontract ongedaan maken?

Ben je onterecht klant gemaakt bij een energieleverancier, volg dan de volgende stappen:

  1. Neem contact op met de nieuwe energieleverancier en vraag of ze het probleem willen oplossen. Stuur ook een aangetekende brief naar de betreffende energieleverancier waarin je kenbaar maakt dat je zonder toestemming klant bent gemaakt, en dat je niet overgezet wil worden naar het nieuwe energiebedrijf. Laat de energieleverancier in de brief ook weten dat je de voorschotrekeningen niet gaat betalen omdat er volgens jou geen overeenkomst is, en dat je binnen een bepaalde termijn een reactie wil ontvangen, bijvoorbeeld binnen vier weken. Door een aangetekende brief te sturen heb je bewijs dat je de brief hebt gestuurd.
  2. Neem ook contact op met je huidige energieleverancier en leg uit wat de situatie is: dat je geen opdracht hebt gegeven tot de overstap en dat je gewoon klant wil blijven. Dan weet je huidige energieleverancier dat ze geen eindafrekening op hoeven te maken en de melding van je nieuwe energieleverancier niet hoeven te accepteren.
  3. Ben je het niet eens met de beslissing die je nieuwe energieleverancier heeft genomen na verzending van de brief? Neem dan contact op met de Geschillencommissie. Zij kunnen je helpen met het oplossen van het probleem.

Opname van telefonisch contact

Ben je ongewenst overgestapt na een telefoongesprek met een energieleverancier? De meeste energieleveranciers leggen tegenwoordig hun telefoongesprekken vast. Als je zeker weet dat je geen toestemming hebt gegeven, dan kun je proberen de opname van het telefoongesprek te achterhalen.