Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Enkel
Normaal
Dal

Kantoor aan huis

Wanneer je als zzp’er vanuit huis werkt, kan het zijn dat je een kantoor aan huis hebt. Veel mensen denken dat je dan een zakelijk energiecontract af moet sluiten. Dit is niet het geval. Het is meestal als zzp’er ook nog eens onvoordelig. Op deze pagina leggen we uit wanneer een consumentencontract voordeliger is dan een zakelijk contract en hoe je de energiekosten af kunt trekken van de belasting.  

Grootverbruiker of kleinverbruiker?

Wanneer je als zzp’er een kantoor aan huis hebt, zal je waarschijnlijk niet veel energie verbruiken. Een kantoor met een laptop en een koffiezetapparaat verbruikt namelijk niet zoveel elektriciteit. Wanneer je grote machines in je werkruimte hebt staan zal je wel veel energie verbruiken. Over het algemeen gelden de volgende verbruiken:

 

  • Tot 10.000 kWh en 5.000 m3 - kleinverbruiker (bijv.: bureau met laptop)
  • Boven de 10.000 kWh en 5.000 m3 - grootverbruiker   (bijv.: kantoor met grote printers, servers etc.)

Een kantoor aan huis valt over het algemeen onder de kleinverbruikers. Wanneer je veel grote apparaten in het kantoor hebt staan, kan het mogelijk zijn dat je onder de grootverbruikers valt, maar dit is niet waarschijnlijk. Wanneer je onder de kleinverbruikers valt, is het voordeliger om te kiezen voor een consumentencontract. Dit is zo omdat de tarieven bij een grootverbruikerscontract pas voordeliger worden bij een hoog verbruik.

Energie vergelijken en een energiecontract aanvragen voor jouw kantoor aan huis kan bij ons op de website.  Net zoals de ‘normale’ consumenten vul je je postcode, huisnummer, huidige leverancier en (verwacht) verbruik in. Vervolgens worden de voordeligste contracten getoond. Bij het aanvragen van het contract kun je gewoon je eigen naam invullen, maar wanneer er om een bankrekening wordt gevraagd, dient het zakelijke rekeningnummer ingevuld te worden. Het is dan mogelijk om van het gedeelte van de energierekening die gebruikt wordt in het kantoor aan huis de BTW af te trekken. Het aftrekken van de BTW kan bij zowel een kleinverbruikers- als grootverbruikerscontract. 

Als je een hoog verbruik hebt is het voordeliger om te kiezen voor een zakelijk contract. Hiervoor verwijzen we je graag door naar onze zakelijke vergelijker. Zij zijn gespecialiseerd in zakelijke contracten.

Fiscale aspecten van energiecontract voor kantoor aan huis

Er zijn diverse fiscale aspecten waar je rekening mee dient te houden als je een energiecontract afsluit voor je kantoor aan huis.

BTW van de energiekosten

De BTW van de energiekosten aftrekken (en alle andere eventuele aftrekposten) is alleen mogelijk als je een zelfstandige werkruimte hebt in huis. Dit betekent dat de ruimte een eigen opgang moet hebben en voorzien moet zijn van eigen sanitaire voorzieningen. Wanneer je een bureau hebt in je woonkamer telt dit dus niet als zelfstandige werkruimte. Een losse garage met eigen deur en toilet bijvoorbeeld wel. Wanneer je de ruimte als zelfstandige ruimte zou kunnen verhuren aan een andere zzp’er, kun je dit zien als een zelfstandige werkruimte. Je kunt een deel van de BTW over de energiekosten aftrekken. Dit zijn de energiekosten die je maakt om thuis je werk te kunnen doen. Dit wordt gedaan met de oppervlaktemethode. Hiermee wordt berekend welk deel van de BTW over je energiekosten je kan aftrekken.

Hiervoor heb je de volgende gegevens nodig:

      • De totale energiekosten
      • Vloeroppervlak van de werkruimte in vierkante meters
      • Vloeroppervlak van de woning in vierkante meters

De formule die hierbij hoort is de volgende: vloeroppervlak werkruimte / vloeroppervlak woning * totale energiekosten.

 

Rekenenvoorbeeld:

De vloeroppervlakte van de werkruimte is 20 vierkante meter. De totale woning is 100 vierkante meter. De totale energiekosten waren € 1000,-. Als de formule ingevuld wordt, ziet die er als volgt uit: 20 / 100 * € 1000,- = € 200,-. De BTW die je over deze € 200 hebt betaald, is als volgt te berekenen: 200 * 0,21. Dit is een bedrag van € 42,-. Dit bedrag kun je aftrekken van de btw-aangifte.

Aftrek van de fiscale winst

Wanneer je thuis werkt met apparaten die veel energie verbruiken kun je de energiekosten van deze apparaten aftrekken van de fiscale winst. Let op: dit kan alleen als de apparatuur ook op de ondernemingsbalans staat. Dit is als volgt te berekenen (per apparaat):

(aantal watt van apparaat * aantal uur dat apparaat aan staat per dag * aantal dagen dat apparaat aan staat) / 1000 * tarief die je per kilowattuur betaald

 

Rekenvoorbeeld:

Een laptop heeft een vermogen van 65 watt. Gemiddeld staat deze zo’n 8 uur per dag, 5 dagen in de week aan. In totaal neem je zo’n 4 weken vakantie. De formule is dan als volgt: (65*8*250)/1000*0,21 = €27,30. Een laptop kost dus aan energie €27,30. Dit is af te trekken van de fiscale winst, als de laptop op de ondernemingsbalans staat.