Bekijk je besparing

Postcode
Huisnr.
Toev.
Huidige energieleverancier Huidige energieleverancier
Sommige aanbiedingen gelden alleen voor nieuwe klanten. Door je huidige leverancier in te vullen houden we hier rekening mee.
Jaarverbruik Jaarverbruik
Door het aantal personen in jouw huishouden te selecteren berekenen wij een schatting van jouw jaarverbruik gebaseerd op cijfers van het NIBUD. Met dit gemiddelde jaarverbruik maken we een vergelijking, maar je zult nooit meer betalen dan je werkelijk verbruikt.
Wil je alleen stroom vergelijken?
Vul dan 0 in bij gas.
Alleen gas vergelijken?
Vul dan 0 in bij stroom.
Vul je verbruik in of maak een schatting
Selecteer aantal personen of vul je verbruik in
Eénpersoonshuishouden Stroom: 1500 kWh
Gas: 1000 m3
Tweepersoons Stroom: 2500 kWh
Gas: 1100 m3
Klein gezin Stroom: 3500 kWh
Gas: 1500 m3
Gemiddeld gezin Stroom: 4500 kWh
Gas: 1700 m3
Groot gezin Stroom: 5000 kWh
Gas: 1800 m3
4500 kWh
1700 m3
Gas
Enkel
Normaal
Dal

Ik word afgesloten van energie, wat nu?

Word je afgesloten van stroom en/of gas? Dat is vervelend, maar wel op te lossen. Op deze pagina leggen we je precies uit wat je moet doen als je wordt afgesloten van energie.

Wat moet je doen bij dreigende afsluiting?

In Nederland worden er twee zaken vaak door elkaar gehaald. Aan de ene kant kan je afgesloten worden door de energieleverancier en aan de andere kant door de netbeheerder. Als de energieleverancier je afsluit, zal de energie niet direct worden stopgezet op je adres, maar het energiecontract wordt eenzijdig opgezegd door de leverancier. Een gevolg daarvan is dat je op termijn wordt afgesloten door de netbeheerder en dan zal je in het huis geen stroom en/of gas meer hebben. 

Stappenplan afsluiting energie

We hebben een klein stappenplan per situatie geschetst. Zo weet je in ieder geval wat je moet doen. We nemen in dit stappenplan het betalen van een borg aan een nieuwe energieleverancier niet mee, omdat niet altijd een borg gevraagd wordt. Meer details zijn onder het stappenplan te lezen. Verder kun je ons ook altijd bellen op 088 1100 888 voor meer informatie.

 

ik word afgesloten van energie

Afsluiting door de energieleverancier

Het opzeggen van het energiecontract door de energieleverancier kan twee redenen hebben. Opzegging van het energiecontract door een leverancier noemen we eenzijdige opzegging. De redenen kunnen zijn:

 

  Betalingsachterstand of betalingsproblemen

Bij mogelijke wanbetaling mag de energieleverancier het contract opzeggen. Hiervoor moeten zij eerst een betalingsherinnering sturen. Wordt er na deze herinnering niet betaald, dan volgt de aanmaning, waarna er nog steeds betaald kan worden aan de leverancier of een betalingsregeling getroffen kan worden. Wordt er na de aanmaning niet betaald, geen betalingsregeling getroffen of geen contact gezocht met een schuldhulpverlener, zal de energieleverancier het contract eenzijdig opzeggen. Dan gaat er een zogenoemd 'bericht einde levering' naar de netbeheerder en naar de klant, waarna je als klant zijnde alsnog tien dagen hebt om een oplossing te zoeken met de leverancier. Ook kun je in die tien dagen overstappen naar een andere leverancier. Dit gaat middels een spoedinhuizing. Daarover hieronder meer.

 

  Fraude

Er is sprake van fraude als er bijvoorbeeld illegaal energie is afgetapt (dit gebeurt onder andere bij hennepplantages) of als er is geknoeid met de meter(s) in de meterkast. De energieleverancier heeft dan het recht om het energiecontract op te zeggen. 

Afsluiting door de netbeheerder

De nood wordt hoger als de netbeheerder je een brief stuurt waarin fysieke afsluiting wordt aangekondigd. Een netbeheerder kan je afsluiten om twee redenen. 

 

  Geen energieleverancier bekend op het adres

Als er geen energieleverancier bekend is op het adres vanwege bijvoorbeeld eenzijdige opzegging van het energiecontract door de leverancier, mag de netbeheerder afsluiten. Na het 'bericht einde levering' heb je nog tien dagen om actie te ondernemen. Ongeveer twintig werkdagen na het 'bericht einde levering' zal de netbeheerder langs de woning komen om de energie fysiek af te sluiten en dan zit je daadwerkelijk zonder energie. Let op, als je in een nieuwe woning komt waar fysiek gas en stroom aanwezig is, dien je alsnog een energiecontract te nemen op jouw naam. Doe je dit niet of te laat? Dan kan de netbeheerder je ook afsluiten, maar niet zonder eerst te waarschuwen. 

 

  Een mogelijk gevaarlijke situatie

Een mogelijk gevaarlijke situatie rondom de aansluitingen kan ook een reden zijn voor de netbeheerder om af te sluiten. Zo wordt escalatie van het gevaar voorkomen. Uiteraard dient de netbeheerder dit wel te communiceren richting de bewoner(s). 

Ik ben al fysiek afgesloten van energie, wat nu?

afsluiting energieAls je al geen energie meer hebt in huis en je wilt dit het liefst vandaag nog hebben, dien je jezelf in eerste instantie aan te melden bij een energieleverancier. Dit noemen we een spoedinhuizing. Spoedinhuizingen kunnen voor sommige energieleveranciers via onze site gedaan worden, maar dan duurt het gemiddeld nog twee tot vijf dagen afhankelijk van de leverancier. Bel 088 1100 888 voor meer informatie over spoedinhuizingen. Wil je het vandaag of morgen geregeld hebben? Dan dient er direct met de energieleverancier contact gezocht te worden (bij voorkeur telefonisch) en te vragen om een spoedinhuizing. Let op, je dient te allen tijde het verschuldige bedrag aan de oude leverancier te betalen.


Als de levering bij de energieleverancier is begonnen, zal de energieleverancier dit aangeven aan de netbeheerder. Je dient wel zelf een afspraak te maken voor de heraansluiting van energie. Let op, er zijn kosten verbonden aan deze heraansluiting. De hoogte van de kosten is afhankelijk van de netbeheerder in jouw regio. Na de heraansluiting kun je weer gebruik maken van energie in huis.

Waarborgsom bij wanbetaling

Energieleveranciers doen veelal bij alle nieuwe klanten een onderzoek en kijken op die manier of er sprake is geweest van betalingsproblemen in het verleden. Als blijkt dat er sprake is geweest van wanbetaling, kunnen leveranciers een borgsom vragen vóór de start van de levering van energie. Als je niet voldoet aan de borgsom zal er ook niet geleverd worden en zal de netbeheerder niet op de hoogte zijn van de aanmelding bij de energieleverancier. Helaas is er geen enkele energieleverancier meer die geen borgsom vraagt en de gemiddelde borgsom is ongeveer €500,-. Uiteraard krijg je de borg wel terug van de energieleverancier. In de voorwaarden van de leverancier staat altijd hoe er met borgsommen om wordt gegaan.

 

Bekijk het contract met de laagste borgsom