We zijn eraan gewend dat we altijd gebruik kunnen maken van stroom en gas. Helaas komt het wel eens voor dat de stroom uitvalt! Een aantal minuten per jaar zitten we zonder stroom dankzij een stroomstoring. Vanuit verschillende plaatsen komen dan berichten binnen dat treinen en trams stilgevallen zijn, op Schiphol kunnen geen vliegtuigen meer landen en ziekenhuizen draaien op noodstroom. Daaruit blijkt maar weer eens hoe afhankelijk we zijn van energie. Op deze pagina lees je wat je moet doen bij een stroomstoring en of je recht hebt op een schadevergoeding.
Een stroomstoring is eigenlijk niets anders dan een onbedoelde onderbreking in de levering van elektriciteit. Oorzaken hiervan zijn vaak kortsluiting, onderbrekingen in de kabel, een blikseminslag of het uitvallen van de energiebron. De oorzaak van een stroomstoring kan zowel binnenshuis als buitenshuis zitten.
Allereerst moet je controleren of de oorzaak van de stroomstoring binnenshuis is. Doe dit door in de meterkast te kijken of er stoppen zijn gesprongen of er een beveiliging is ingeschakeld. Of check bij je buren of zij nog wel elektriciteit hebben. Op www.gasenstroomstoringen.nl kun je aan de hand van je postcode bekijken of er andere huizen in de regio ook zonder stroom zitten.
Als je buren ook geen elektriciteit hebben, dan moet de oplossing buitenshuis gevonden worden. Je kunt de stroomstoring doorgeven via het het nationale storingsnummer: 0800-9009 (gratis, 24 uur per dag bereikbaar). Hou er rekening mee dat het bij een grootschalige stroomstoring even kan duren voordat je weer elektriciteit geleverd krijgt.
Om zo snel mogelijk weer gebruik te kunnen maken van stroom is het belangrijk dat je de stroomstoring meldt. Op www.gasenstroomstoringen.nl kun je je postcode en huisnummer invullen. Je ziet dan of er in jouw postcodegebied meer huishoudens zonder stroom zitten. Is dat het geval? Dan is stroomstoring al bekend en wordt er alles aan gedaan om deze weer te verhelpen. Op de website zie je ook wie je netbeheerder is en word je doorverwezen naar deze site. Op de site van je netbeheerder kun je de actuele status zien van de stroomstoring. Veel netbeheerder maken ook gebruik van een sms-service om aan te geven dat het over een stroomstoring gaat.
Denk je dat de stroomstoring te verklaren is aan een externe oorzaak. Geef je stroomstoring dan door via het nationale storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer kun je gratis bellen en is 24 uur per dag bereikbaar.
Heb je de stroomstoring gemeld? Dan zit er niets anders op dan te wachten tot deze opgelost wordt. In de tussentijd kun je op de volgende zaken letten om de schade als gevolg van de stroomstoring zoveel mogelijk te beperken:
Om te voorkomen dat je in de problemen komt als de stroom langdurig uitvalt, kun je het beste een noodpakket klaar hebben liggen met sowieso een zaklamp en batterijen en kaarsen met lucifers, zodat je ’s avonds niet volledig in het donker zit.
Als de storing langer duurt dan vier uur, heb je al recht op een vergoeding van € 35,-. Duurt de storing langer, dan kun je per vier uur dat je geen stroom hebt € 20,- krijgen. De schadevergoeding is beperkt tot een maximum van € 3.500,- en wordt binnen zes maanden door je netbeheerder uitbetaald. Voor het geval dat door de stroomstoring bijvoorbeeld apparaten beschadigd raken, wordt aangeraden contact op te nemen met de rechtsbijstandsverzekering of met een jurist.
Je kan niet altijd aanspraak maken op een schadevergoeding bij een stroomstoring. In de algemene voorwaarden van je netbeheerder kun je terugvinden wanneer de netbeheerder aansprakelijk is voor de geleden schade. Als de schade niet door netbeheerders zelf is veroorzaakt (maar bijvoorbeeld door graafwerkzaamheden van derden), achten netbeheerders zichzelf niet aansprakelijk. Ook blikseminslag, aangekondigde stroomonderbrekingen of stroomonderbrekingen in het landelijke elektriciteitsnet (de bovengrondse elektriciteitsleidingen) vallen niet onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.