Cookies
Om Pricewise beter te maken en je persoonlijker te kunnen helpen, maken we gebruik van functionele en analytische cookies. Daarnaast plaatsen we cookies die ons en derde partijen in staat stellen om jouw internetgedrag te volgen, zodat we onze communicatie naar jou persoonlijker en relevanter kunnen maken. Als je op “Oké” klikt, dan ga je hiermee akkoord. Je kan er ook voor kiezen om te . In dat geval plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Meer weten? Lees hier meer over ons .

Stroomstoring

We zijn er in Nederland aan gewend dat we altijd stroom en gas hebben. Toch zitten we per jaar gemiddeld 22 minuten zonder stroom. Niet alleen stroomstoringen komen voor, ook de gasvoorziening valt weleens uit. Op zulke momenten merk je pas hoe afhankelijk we zijn van energie. Ondanks dat een gas- of stroomstoring meestal geen direct gevaar oplevert voor huishoudens, is het wel erg vervelend om zonder stroom of gas te zitten. Op deze pagina vind je alle informatie over gas- en stroomstoringen, zoals hoe een deze te herkennen zijn, hoe je moet handelen in het geval van een storing en over hoe het zit met de vergoeding na een storing.



Stroomstoring
Energieprijzen vergelijken

Stroomstoring actueel

Gaat het om een grote stroomstoring, dan wordt er meestal snel op de actualiteit ingespeeld en melding van gemaakt op nieuwszenders. Ook kun je op de site van de netbeheerder vaak zoeken in een storingsoverzicht; vul je postcode en huisnummer in en je weet of er in jouw regio een gas- of stroomstoring is. Je moet dan natuurlijk wel je mobiel (of een ander apparaat) met een opgeladen batterij én internet tot je beschikking hebben.

Nationaal Storingsnummer gas en stroom

Je kunt ook op gasenstroomstoringen.nl je postcode en huisnummer invullen om te ontdekken of er een storing is. Handig als je niet weet wie je netbeheerder is, want na het invullen van je gegevens kom je meteen op de site van jouw netbeheerder. Je kunt ook bellen naar het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. De website van dit storingsnummer wordt beheerd door Netbeheer Nederland.

Sms netbeheerder actuele stroomstoring

Sommige netbeheerders bieden de mogelijkheid om je aan te melden voor een sms-service. Daarmee word je dan op de hoogte gehouden over actuele stroomstoringen aan de hand van een sms. Zo weet je zeker dat het om een stroomstoring gaat. Ook word je op die manier op de hoogte gebracht van de storing als je niet thuis bent. Handig, want dan kun je daar op inspelen. Check op de website van jouw netbeheerder of die deze sms-service aanbiedt.

Stroomstoring herkennen

Als je geen elektriciteit hebt, hoeft dit niet meteen te betekenen dat er een stroomstoring is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er een stop is doorgeslagen. Ga naar de meterkast en kijk of de stoppen doorgeslagen zijn. Is dat het geval, dan kun je het zelf oplossen. Het kan ook zijn dat de aardlekschakelaar doorgeslagen is, bijvoorbeeld door blikseminslag. Deze kun je dan zelf zonder problemen weer aanzetten.

Als het niet de aardlekschakelaar of stoppen zijn, kun je vaststellen dat het om een stroomstoring gaat. Controleer of de buren ook last hebben van de storing. Als het een (grotere) storing is, is dat vaak al wel snel duidelijk: de buren zullen ook geen stroom hebben. Is het nacht, dan zie je het vaak ook aan hoe donker de straat opeens is. Je kunt het nieuws op je telefoon bekijken om informatie over de stroomstoring op te zoeken. Een stroomstoring kan meerdere oorzaken hebben: kortsluiting in huis, blikseminslag, onderhoudswerkzaamheden van de netbeheerder, graafwerkzaamheden of een probleem met het elektriciteitsnetwerk.

Meterkast-controleren-stroomstoring

Stroomstoring melden

Een stroomstoring kun je niet zelf oplossen. Denk je een stroomstoring te hebben, meld dit dan via het Nationaal Storingsnummer (0800-9009). Via dit nummer heb je direct contact met je eigen netbeheerder. Deze gaat aan de slag om de storing te verhelpen. Na het melden van de stroomstoring zit er helaas niets anders op dan wachten tot de storing opgelost is. Gelukkig komt een stroomstoring van langer dan 24 uur nauwelijks voor.

Storing melden bij netbeheerder

Een energieleverancier kan niets doen aan een stroomstoring. Heb je last van een stroomstoring, dan is het aan de netbeheerder om de storing te verhelpen. Wil je iemand contacten over de storing, dan moet je, zoals eerder gemeld, het Nationaal Storingsnummer bellen. De melding komt dan binnen bij jouw netbeheerder, waarna deze maatregelen treft. In dit geval hoef je niet te weten wie je netbeheerder is. Welke netbeheerder jij hebt, hangt af van de regio waarin je woont. Is er een stroomstoring in Amsterdam, dan zal Liander de storing moeten verhelpen. Bij een stroomstoring in Utrecht is het Stedin die hier iets aan zal doen en bij een stroomstoring in Groningen is het Enexis.

Vergoeding stroomstoring

Wist je dat je een vergoeding krijgt bij een lange stroomstoring? Voor een normaal huishouden geldt dat je minimaal 4 uur zonder stroom moet hebben gezeten door een stroomstoring wil je hier een vergoeding voor krijgen. Je kunt op de site van de netbeheerder vaak een overzicht vinden van opgeloste storingen, daar kun je zien hoelang de storing daadwerkelijk duurde voor de hele buurt. Het kan zijn dat jouw storing eerder is opgelost, waardoor de tijdsduur afwijkt.

Vergoeding vanaf 4 uur stroomstoring

Bij een storing van 4 uur krijg je een compensatievergoeding van € 35,-. Voor iedere 4 uur erbij krijg je € 20,- extra. Je krijgt deze vergoeding binnen 10 weken automatisch van je netbeheerder. Hierover krijg je een creditfactuur toegestuurd. De maximale vergoeding is € 3.500,-.

Schadeclaim netbeheerder

Heb je schade opgelopen door de stroomstoring of de werkzaamheden aan het stroomnetwerk? Dan kun je binnen 4 weken een schadeclaim indienen bij je netbeheerder. Hiervoor gelden strenge voorwaarden; je krijgt slechts in een aantal gevallen een schadevergoeding. Je krijgt bijvoorbeeld geen vergoeding als de schade niet aan de netbeheerder ligt, maar is veroorzaakt door blikseminslag. Of als er schade is ontstaan door een stroomonderbreking die de netbeheerder wel heeft aangekondigd. Je was op de hoogte van de stroomonderbreking, dus had erop in kunnen spelen. Keert de netbeheerder de schadekosten wel uit, dan gebeurt dit binnen 6 maanden na de stroomstoring. Een reactie op de schademelding kan even duren; zo’n 8 weken.


Energievergelijker

Wat te doen bij stroomstoring?

Als je denkt last te hebben van een stroomstoring, is het zaak om eerst uit te sluiten of er niet gewoon een stop is gesprongen. Is dit niet het geval, check dan of je de enige bent die last heeft van de storing. Je kunt bij de buren vragen of zij ook geen stroom hebben, en even naar buiten kijken om te checken of de lantaarns (als het donker is) buiten nog branden en of de rest van de straat wel licht heeft. Verder kun je online actuele overzichten vinden van stroomstoringen in Nederland. Daarnaar kun je informatie zoeken bij je netbeheerder, maar ook via Gas- en stroomstoringen. Is er sprake van een storing? Meld deze dan bij het Nationale Storingsnummer. Via dit nummer heb je direct contact met je eigen netbeheerder, die aan het werk gaat om de storing te verhelpen. Heb je meer dan 4 uur last van de storing? Weet dan dat je recht hebt op een vergoeding.

Tips voor bij een stroomstoring

  • Zorg dat je het Nationaal Storingsnummer altijd bij de hand hebt: 0800-9009 (gratis, 24 uur per dag bereikbaar). Plak het bijvoorbeeld op je meterkast of noteer het in je telefoon.
  • Leg een zaklamp in je meterkast, en/of op andere makkelijke plaatsen, die je dan alleen gebruikt bij een stroomstoring. Of zorg er in elk geval voor dat de batterij niet snel leeg gaat als je de zaklamp echt nodig hebt tijdens een storing.
  • Probeer je koelkast en vriezer zo lang mogelijk gesloten te houden, zo hou je de producten die erin liggen zo lang mogelijk koel.
  • Heb je om medische redenen of voor werk áltijd stroom nodig? Zorg er dan voor dat je beschikt over een noodaggregaat.
  • Denk ook even aan de mensen in je straat; hebben je buren ook last van een stroomstoring? Dan kan het zijn dat een van de buren misschien hulp nodig heeft als deze om medische redenen niet zonder stroom kan.
  • Zorg ervoor dat je beschikt over kaarsen, waxinelichtjes en powerbanks.

Gasstoring

Naast een stroomstoring, kan er ook sprake zijn van een gasstoring. Dat kan betekenen dat je geen beschikking hebt tot warm water, en dat de verwarming uitslaat. Maar het kan ook zo zijn dat er een gaslek is, en dat is gevaarlijk. Hoe herken je een gasstoring of -lek, hoe moet je handelen en is er hierbij ook sprake van een vergoeding?

Gasstoring

Gasstoring herkennen

Bij een gasstoring werkt het gas niet, wat je zult merken aan het uitslaan van de kachel en het niet werken van het gasfornuis. Naast een gasstoring kan er sprake zijn van een gaslek. Een gaslek is te herkennen aan een gasgeur in huis, zonder dat je het fornuis aan hebt staan.

Wat te doen bij een gasstoring?

Vermoed je dat het gaat om een gasstoring zonder dat er een gaslek is? Zorg er dan voor dat je ramen en deuren dichthoudt om warmteverlies tegen te gaan (als het buiten koud is). Bel oook bij een gasstoring het Nationaal Storingsnummer (0800-9009) om de storing te melden.

Gaslek: wat te doen?

Is er sprake van een gaslek in huis? Doe dan het volgende: open dan alle ramen en deuren. Daarna moet je de hoofdgaskraan bij de gasmeter dichtdraaien. Zorg ervoor dat je op het moment van de (vermoede) gaslek geen vuur in de woning gebruikt. Voorkom ook vonkvorming. Dit betekent dat je dus ook geen schakelaars en elektrische apparaten moet gebruiken. Ga naar buiten en bel het Nationaal Storingsnummer om de gaslek te melden – of bel eerst als je niet over een mobiele telefoon beschikt (of gebruik de telefoon van de buren). 

Vergoeding gasstoring

Net als bij de stroomstoring, heb je bij een gasstoring recht op een vergoeding. Dit is dezelfde vergoeding als bij de stroomstoring, namelijk € 35,- na 4 uur storing. Waarna er na elke 4 uur € 20,- bijkomt.

Tips gasstoring

  • Zorg ervoor dat je gordijnen, deuren en ramen dichthoudt in de koudere periodes van het jaar. Op die manier zorg je ervoor dat je (zo min mogelijk) warmte verliest.
  • Als stroom wel werkt, kun je een elektrische kachel gebruiken als het koud is. Verwarm de ruimte waarin je zult verblijven.
  • Heb je warm water nodig? Zet dan stroom in en gebruik de waterkoker.
  • Moet je eten opwarmen? Gebruik dan de magnetron als stroom nog wel werkt.
  • En heel belangrijk; zorg ervoor dat gaspitten niet per ongeluk open zijn gedraaid. Merk je tijdens de storing niets van, maar zodra het gas weer werkt is het heel gevaarlijk.

Goede voorbereiding is het halve werk

Natuurlijk hoop je dat een stroomstoring je niet overkomt, want eigenlijk zijn we allemaal iets te afhankelijk van stroom en gas. Maar met deze informatie en tips weet je in ieder geval hoe je moet handelen in situaties zonder stroom en gas. Wil je vaker zulke handige tips ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. We beloven je dat we je geen spam sturen.


Energie vergelijken

Pricewise